BFF

Assalamualaikum warga blogger!!..


This is my first time baby step writing and involve in my blog (2009) called

“BEFABULOUSFOREVER”…

I love FASHION..

I love KIMORA Business..

I love BEAUTY and HEALTH Conscious..

I love WRITING..

I love ADVENTURE life..

And…

I love MEET new People!!

for me They are so FABULOUS!!!..

Full figured women can be FABULOUS and feel good about doing anything and everything to look FABULOUS and stay that way FOREVER..

Arrrrrghhhh!!!... im going 41 years young this years!! But never mind age truly is just a number. So mind set always

“BEFABULOUSFOREVER”..

BFF - ANNIVERSARY

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

MY HUBBY BIRTHDAY

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

BFF - MYSELF BIRTHDAY

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

BFF - MY PRECIOUS ELDER SON

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

BFF - MY PRECIOUS SECOND DOTTER

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

BFF - MY PRECIOUS 3RD BABY

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers

BFF - MY PRECIOUS 4TH BABY

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers

Jumaat, 4 November 2011

BFF-"Serumah Dengan Mertua... Bahagia Atau Derita?"

Saya tertarik dengan topik ini setelah saya menonton rancangan favourite saya iaitu WHI...

Disini saya ingin berkongsi dengan pembaca blog saya semua feedback komen-komen yang saya ambil di WHI fb..Majoriti semuanya memang tidak setuju sama sekali tinggal bersama mertua..

Bagi pendapat saya, saya rasa kita perlu duduk asing kerana nanti akan banyak mendatangkan masalah, even perkara yang remeh temeh pun akan menjadi isu...its not easy kerana saya pun mempunyai pengalaman selama 8thn tinggal bersama-sama mertua..sudah tentu ada suka dan duka ketika bersama mertua..Kadang-Kadang masalah bukan datang dari mertua tetapi datang dari pengaruh-pengaruh luar..

Mak abah saya pernah berpesan sebelum berkahwin..."biar duduk rumah pondok sekalipun, jangan tinggal serumah" dengan mertua...bukan apa, dah ada peribahasa "Jauh bau bunga, dekat bau tahi"..tapi rasanya lebih selesa tinggal berasingan supaya ada lebih kebebasan dan privasi bersama suami..nak buat apa2 pun sangat2 bebas..dan kita berhak menghias rumah kita dengan mengikut citarasa kita sendiri..dan apa-apa masalah dalam kain or luar kain hanya kita suami isteri sahaja yg tahu..ibaratnya kalau kita makan nasi dengan garam pun tak siapa akan tahu…

Duduk serumah dengan mertua banyak yang harus kita pelajari apa yg mertua kita suka dan apa yang dia tak suka.. Kena sentiasa pretend n jaga hati mertua, kebebasan tak akan ada apabila tinggal serumah dengan mertua..Kadang-kadang tidak duduk sebumbung pun boleh timbulkan masalah tambah lagi yang stay together-together la plak kan..Nak-nak jika didalam rumah mertua tu ada pulak menantu dan adik beradik yang lain, sudah tentu masalah akan kompom terjadi.. Didalam hal ini peranan Sang SUAMI adalah paling penting sekali memainkan perananya sebagai suami..sebabnya dia ibarat PBB semua pihak mengadu kepada dia, so dia kenalah bijak, adil dan waras dalam sesuatu tindakan..

Sang suami harus bijak, harus menjaga kedua-dua belah pihak.. Tapi jikalau yang hendak stay kat rumah mertua tu jenis berTANGGUNGJAWAB,especially “Si suami, memang tak ada hal la kan...Tetapi jikalau dapat mertua terpaksa menyara anak-anak dan cucu-cucu mereka...weiiiii giler banyak cantekkk muka ko dek non!!!...Anak ko sendiri bersenang lenang...wang belanja dapur pun berat giler ko nak keluar $$$$...weeeeiiiii ko ape kes??? Malah Anak sendiri tidak ada perasaan langsung untuk jadi manusia yang bertanggungjawab..apa kes?? siapa yang harus dipersalahkan?? Parents nya la tak pandai didik anak lelaki tu wei buat malu ko bela anak lelaki ko, bagi kan kahwin tapi tak bertanggungjawab! pemalas tahap dewa dewi, ko rasa??? ko as parents dah merosakkan masa depan anak orang tau! Ko menjawab lah dekat akhirat nanti ya! 

It’s the people !! yang TROUBLE..Tiada otak gamaknya..Ish tak faham kerana Mertua pula tidak mahu berenggang dengan anak sendiri walaupun pada hakikatnya menyedari bahawa si anak telah pun berumah tangga..sanggup menyara anak lelaki yang tidak bekerja! APO???!!!!..Kasihan betul dengan mertua yang sebegini kerana ini akan mengajar anak itu sendiri “NAIK LEMAK”..seperti anak burung yang tunggu mak nya datang untuk menyuapkan nya makanan..WALLAHUALAM..

Dibawah Ini Adalah Pelbagai Pendapat Saya Ambil Didalam Petikan WHI Untuk Saya Kongsikan Kepada  Rakan-Rakan Blog Saya..
  • positif ade negatif pun ada....tapi di antara bahagia dan derita... banyak kes rumah tangga menderita... ini akibat kita hanya lah menumpang rumah mertua... terkongkong untuk berbuat sesuatu perkara.... banyak benda tersekat dek kerana banyak mata memandang... dari sudut positif... hanya save bajet....
  • Bagi saya...yang baik nya duduk berasingan...rumah sendiri..suka duka pahit manis hanya kita yang melalui...penderitaan hanya kita yang tanggung..biar berjauhan..bibit perasaan rindu terhadap mentua..baru dapat rasa kebahagiaan .
  • ada yang SENGSARA JIWA DAN BATIN dan BAHAGIA. Lebih baik selepas kahwin eloklah sekiranya pasangan suami isteri tinggal berasingan. Bila cuti barulah balik rumah mak kita sendiri dan mertua.
  • ikut pada mertua la..kalau mertua jenis ok dan  tak suka campur masalah anak-anak tak apela...ni kalau jenis semak suka nak amik tau ape yang anak menantu buat n suka kontrol anak menantu memang akan derita la pada isteri...
  • Pada saya, seelok2 nya, di elakkan duduk serumah. . Bukannya apa, apabila duduk serumah, bleh timbul masalah yg kita x sangka. . .lagi satu, kita sbgai menantu x de privasy utk diri kita sendiri. . .begitu jg dgn menghiasi rumah. . Kita x bleh buat sprti rumah kita sendiri. . .x bebas menentukan apa yg kita mahukan. . .tetapi, x salah sekiranya kita mahu tggl dgn mertua , . .cuma perlu bersiap sedia terhadap pelbagai masalah yg akan kita hadapi. .
  • Ade baik ad buruk nye tgal 1 umh bsama m'rtua,,,mula2 mmg baik sume nye indah belaka pijak semut x mati,,klu mak mertua jnis OK la,,,Ok la,,bg sy ,,sy lbih selesa dduk berasingan ,,,suka duka pht manis sy dan suami hanya sy & suami sy je yg tahuuuu,,x dek spe yg nk campor tmbh tolak,,dlm hal umh tga,,,..hrp maklum,,,mak mertua & mak sendiri sikap nye berbeza2 x sme mak sndiri,,,mak sndiri lbih tahu ape yg kte nak ape yg kite x ske,,,,
  • 6 bulan pertama perkahwinan saya rasa sgt bahagia,tp semuanya berubah apabila kakak ipar saya yg baru bercerai pulang tinggal sebumbung dgn kami, maka jadi 17 org semuanya. sejak itu sejarah hitam dalam kehidupan rumah tangga saya mula terjadi. saya sering di perli, di caci dan di sisihkan. semua urusan rumah saya uruskan dan suami juga menyebelahi keluarganya. sampai saya tidak lagi rasa seperti isteri tetapi kuli.
  • Duduk dgn mak mertua takde masalah...tapi ipar duai yg membuat masalah...tapi apa yg terbaik kita hendaklah duduk sendiri..itu Lebih baik...dekat bau BUSUK.....jauh bau WNAGI...nasihat utk yg baru berumahtangga baik duduk asing..walaupun rumah kita sekangkang kera!!!!!wallhualam
  • duduk berasingan lebih baik..kalau dapat keluarga mertua yang ok tak apa,dapat yang keluarga ipar duai yang suka fitnah memfitnah..cerai berai la jawabnya,nasib baik la saya dapat suami yang memahami dan tinggal berasingan dengan keluarga saya atau keluarga mertua..biar susah pun tak apa asalkan tinggal berasingan..lebih elok dan privacy
  • saya duduk dengan mertua sejak hari pertama menjadi seorang ieteri kepada suami saya..skrg dah 11 thn duk dgn mertua......so far setakat nie..bersyukur sgt sebab dia melayan saya seperti anaknya sendiri...kadang2 tu kakak ipar cemburu melihat keserasian kami berdua...yang penting duduk dengan mertua ni kena ada sifat bertolak ansur  dari kedua pihak.
  • alhamdulillah....sudah 4 tahun duduk dengan mertua, tak ada masalah..mertua pun layan saya dengan baik..duduk dengan mertua ni bagus gak.kita boleh belajar banyak benda dengan diorang.sebab diorang lebih banyak pengalaman dari kita..tapi satu hari nanti saya nak jugak duduk sendiri,supaya boleh belajar hidup berdikari
  • sudut positif baik duduk sendiri la....kalau berdentum dentam pon kita settle sendiri...sebab kadang masa orang simpati datang la simpati..sekali ada duai duai yang belakang mengipas mengutuk plak...mati kena pulak dengan mak mertua yang bak mendengar sebelah pihak..apa-apa pun saya rasa baik berdikari
  • mmg duk ngan mntua ada pahit manisnya,macam-macam nk kena jg...mentua saya baik macam mana ada org k'3 yg suka buat hal sehingga mentua pun termaakn hasutan....memang derita dan sengsara..
  • well...it depends on the situation....nak kata wajar pun tak....nak kata tak wajar pun tak.....sebab...ada yang tinggal dan memang akan create problem....tetapi....ada yang tinggal and everyting goes juz really well....actually....its not d situation....its d people itself....
  • Ada pro dan kontra,tapi nasihat saya lebih baik kita suami isteri duduk asing,sebab kita akan menempuh segala-gala ujian apabila kahwin ni.
  • mak mentua dok sorang-sorang...boleh dipertimbang,jikalau duduk ramai-ramai cuba elakkan sebab memang banyak kontra dari pro.
  • pompuan xleh share dapur :) ... Baik macam mana pun mertua memang kena duduk asing biar sebelah rumah pun.. Sebabnya nanti benda kecik tersilap pun jadi memang kompom akan jadi isu :)

So Moral of the story of the day…is..
"AVOID AT ALL COST"!!!

from BFF with Love
~Oya Rahman~


122 ulasan:

  1. akaaakk.... huhu takotnye dgr..thanks for sharing ur tips..sgt2 berguna untuk bride2 akan dtg.. nanti rini nak share kat blog rini boleh? :)

    BalasPadam
  2. renee mmg takut sebenarnya..
    tetapi pokok pangkal nya pasangan itu sendiri, masing2 kena tahu tanggungjawab sendiri kan..insyallah

    yes for sure my dear..of course u can share my blog..tapi blog akak ni tak seberapa..malunyaa..hehe

    BalasPadam
  3. dok dgn mertua..kdg2 menyeksakn jgk..bnda kecik diperbesarkan..lg parah klu siap ungkit sana, ungkit sini..

    BalasPadam
  4. baru dapat tempat untuk meluahkan...dah 6 tahun tinggal bsame2 ibu mertua(bpk mertua dah meninggal dunia..sgt2 hormatkan mertua..tp tu la betol gak kate pepatah dekat bau taik,jauh bau wangi..bile ade biras yg hadiahkan barg2..selalu bandingkan2 kan..yg tu baik..selalu beli brg...tp bile kite hadiahkan brg...die trus bg barang tu kat org lain..mmg kecik ati...sedih sgt..

    BalasPadam
    Balasan
    1. yeke..sabar yea..saya pun sudfah mengalami situasi sama dengan u..kes sama..bapa mertua meninggal..tinggal sebumbung...dgn adik ipar yg sgt2 pemalas..saya sgt stress..tapi skrg alhamdulilah bahagia dgn kehidupan skrg..:) me n my kids

      Padam
    2. akk..saya ni dah 7 tahun dok berasingan ngan mertua..baru2 ni kami ada membeli sebuah rumah dan kedua ibubapa mertua mahu tinggal bersama2 kami..buat masa ni hubungan kami tiada masalah...saya risau keadaan masa akan datang...selama ini pahit dan manis kami suami isteri sahaja yang tahu...keadaan ini cukup membuat saya bingung dalam membuat keputusan...saya hanya nampak perkara negatif sahaja dari positif...saya harap akk boleh bantu saya.....

      Padam
  5. Dok asing2 r..dah kahwin kot..bina life sendiri..xkn r nk dduk bwh ketiak mak g.

    BalasPadam
    Balasan
    1. mmg betul u ckp..tapi kan..ada sesetengah para2 suami yg tak faham ni..suka duduk bawah ketiak mak..esp yg anak mak ni..hmmm kalau wujud lelaki begini..susah..coz tak memahami kita nak hidup privacy..betul tak?

      Padam
  6. sy da hampir setaun duduk rumah mertua...mule2 everything seem to be ok...tp skang da pegnant 9 bulan...sgt2 dahagakan rumah sendiri.. tggl serumah dengan 3 org ipar,abg ipar,adik ipar lelaki dan perempuan. mak ayah metua..semua serumah ma... rumah teres setingkat.. 3 bilik je...teramat la sempit rase nye... terkongkong sbb xleh baring lepak kat ruaang tamu sesedap hati...lepak dlm bilik je..bilik plak kecik n panas nak mampos...yg best duk bilik paling kecik dlm uma ni even half rent uma nii hubby bayar...beli beras..lauk2... beri duit bulanan lg...mmg mgkin lg jimat duduk rumah metua tp privasi xde...mak sendiri nak dtg pun susah..ape ntah lg adik bradik kalu nk dtg melawat.. skang tgh cri rumah sewa...arap dpt sebelum sy hbis pantg..pantg nanti kat uma mak... so arap2 bile balik dr kg rumah sendriri da tersedia..xsggup dah duduk uma metua.. berebut semua benda..tv,dapur,internet,laptop..adoi..idup bujg lg best ase nye..:(

    BalasPadam
    Balasan
    1. kesian nya u kan...saya doakan supaya u dapat rumah sendiri..better pindah..sbb nnti lama2 simpan benda ni akan meletup..seriesly..

      Padam
    2. Saya stuju..saya lpas kwen dok gan mertua saya smpai skrg..saya xbrapa qamah gan owg ni jd mslah la..bila dok lam umh ni asa cm tongkoi kayu..sedih sgt2..wlaupon mak mertua saya nk ajak p mna2 kan wlaupon saya ada dpn,mak mertua saya xpnh tya twos kat saya msti swuh anak bongsu dye tya kat saya..kat c2 mbuatkan saya asa cm owg asing..smpai skrg saya msih trasa hdup ini..mcm2 jd skrg..idup skrg ni mbuatkan asa xtenang bila dirumah..

      Padam
    3. Memang tekanan takde privacy. Kdg2 boleh nanges sebab tak tahan dah menepek je dalam bilik. Nak kua kne pakai tdung. Baju sopan. Dugaan pas kawen.. memamg manusia hidupnye akan diuji. Herm.

      Padam
  7. Cakap pasal tinggal sebumbung dengan mertua @ tinggal asing ni mmg satu topik yang agak popular la..Ada yang ok,ada yang tak ok.Tapi semunya terpulang pada mertua dan diri kita sendiri.Bagaimana cara nak sesuaikan diri.Kna pandai bertolak ansur.Sebelum kawen dulu dngr mcm2 cerita dari member2 pasal tinggal dengan mertua ni..Mula2 dulu takut jugak.Bila dah tinggal sekali ni .Alhamdulillah xda masalah langsung...Bg umie tinggal dengan mertua ni best la..Sbb umie pun dah 2 tahun lebih tinggal dengan mertua,Alhamdulillah semuanya ok je n happy je sampai skrg ni..Tapi xsemua mertua sama kan.Ada mertua yang ok.ada mertua yang xok..Apa2 pun banyakkan bersabar..Semua tu dugaan dari Allah untuk kita semua..

    BalasPadam
    Balasan
    1. yup saya setuju dengan u..tapi kan...it depends sebenarnya..terpulang kpd mertua n suami..masing2 kena faham n bertolak ansur..jgn selfish.. itu je..insyallah..

      Padam
    2. Sy dok ngan Mak sy. Suami br pindah dok d umh Mak sy. Memg leps khwin sy nak dok luar tp sy x mampu buat
      semntr waktu. Suami sy asyik mengeluh suh dok luar. Sy fhm, sy pun nak dok luar tp x mampu. Bl sy ckp sewa umh 500 pd suami, dia diam. Hari2 sy menangs. Semntr nie sy hanya menumpang. Hanya pd Allah je sy mengadu... Suami sy keras kpl.....

      Padam
    3. salam awak..terima kasih sbb sudi singgah n baca di blog saya ni...act masalah awak ni pokok pangkal pada suami..dia yg patut menyediakan n berusaha utk membahagiakan rum,ah tangga..dia kena bertindak rasional tanpa mengecilkan hati mana2 pihak...saya fhm dengan situasi sebenar awak..ini kerana seorg wanita bila sudah berumah tangga ingin duduk asing kerana inginkan privasi..

      Padam
  8. saya dah merasainya..memang perit..dan umah tga sekarang seperti tak kukuh kerana campur tgn mertua yg nk tau semua bnda..

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya sgt2 setuju..memang perit...nak2 lagi if let say rumah mertua tu adalah rumah pusaka..semua adik beradik mertua dtg melawat almost every week..ya allah..mmg sgt2 stress..sbb penat..semua keje kena buat..mcm bibik..saya dah merasai semua tu..:(

      Padam
    2. Im facing tis now..rumah pusaka with MIL..4yrs married..but then cane u decide w hubby nk duk asing..?now sy byk mkn hati takut jugak nti xle tahan then bercerai..nauzubillah...:'(

      Padam
    3. act..i pun dah facing benda sama macam u..duduk rumah pusaka..coz my ex mom in law anak sulung..so just imagine rumah tu jadi tumpuan adik beradik ex mertua i balik every week!! i dah pun divorced almost 5 year..now i dah kawin n ada new life..

      Padam
    4. Cite awak lbh kurng cite sy.. mcm mn awak hadapi smpai 5 thn

      Padam
    5. memang ramai yg bertanya kepada saya, macam mana saya sanggup bertahan sehingga 5 tahun, ini kerana masa tu saya bodoh, n takut utk menjadi Miss J.. n masa tu fikir anak2 ..tapi lama2 kelamaan saya dah tak tahan sgt2..umpama gunung berapi yg tunggu masa utk BURST!!!..now im happy with my new life..syukur alhamdulilah..dah keluar dari NERAKA jahanam..

      Padam
  9. Setuju...eloklah dijauhkan.....bukan tak suka atau tak sayang, tapi lebih elok jumpa sesekali...lebih mesra gitu!

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu hainon..saya ingat pesan mak saya..kuman sebarang laut nampak..gajah depan mata tak nampak..tepuk dada tanya selera..yg paling penting dlm situasi ni adalah suami!! dia umpama nakhoda kapal..so dia la yg mengemudi kapal ni dgn sebaiknya.diala kena bijak n adil dlm semua bab..so jgn berat sebelah..

      Padam
    2. Tp suami sy berat sblh.. sy asyik nangis je..

      Padam
    3. kesian nya u dapat hubby yg berat sebelah...supposely backup u as a wife..u plak jgn pendamkan perasaan..bahaya nnti effect pada u..if ada problem share kan masalah u dgn BFF u..hope ur problem can solve immediately..insyallah..

      Padam
  10. saya pun dalam dilema tinggal ngan mertua...hari-hari tensionnn jer...muka pun dah tua dari umor...mertua taknk lepaskan anak lelaki dok umah sewa, nk suruh tinggal dengan diorg jer...padahal, suami dah janji nak stay umah sewa...dan disebabkan janji itu jugalah aku sanggup berenti kerje & berpindah stay ngan suami...tetiba kua isu tak izinkan anak tinggal sendiri...terdetik kat hati 'nyesalnyer aku berenti kejer & berpindah ke sini'..w'laupun bunyi cam sedikit derhaka, tapi tu la hakikatnyerrrr.... adussss...apalah nasib..tiap hari rasa sengsara jer kat hati ni ha.....

    -pija-

    BalasPadam
    Balasan
    1. hye..terima kasih sbb mengunjungi blog saya yg tak seberapa ni..saya amat2 faham dgn situasi awak..sbb saya pun pernah mengalaminya..hingga saya mengambil keputusan berpisah..now im heppy with my life now..saya berpisah ada sebab2 lain yg turut membuatkan saya mengambil keputusan tersebut..pendapat saya dgn kes awak, saya rasa awak perlu buat sesuatu..bincang dgn suami..bgtau dia apa akan terjadi jika berterusan begini..jgn pendamkan dalam hati..kena luahkan..nnti lama2 ia akan meletup..jgn jd macam saya..saya jenis yg suka pendam..at last memakan diri sendiri..insyallah pasti ada jalan...

      Padam
  11. Ya Allah...baru jumpa blog ni....saya sgt stress sangat duduk dgn mertua ni...adik beradik suami cuma 2 orang ...suami dan adiknya perempuan...adik ipar sangat pemalas,. kerja berkira, tukang kipas mak dia dan suka cari salah saya...

    suami saya anak manja....semua keputusan nak mak dia tau,nak mak dia ambik port....ish...bayangkanla sampai design baju aku pon mak mentua sibok nak pilihkan...ingat aku ni takde taste sendiri ke?

    mak mentua aku mmg seorang yang sangat pemalas, tak suka memasak, cerewet yang buat kita meluat..tak mkn nasi tapi mkn roti, mee,meehoon lebih banyak berbanding yang badan kita perlukan....alasan...nak diet dan malas nak masak..jadi mkn megi atau roti pon da kenyang...bila aku nak masakkan dia tak bagi pulak...katanya tak kena dgn cara dan selera nya...pantang kalau aku gi dapor ...ade je yg tak kena..so kat umah byk mkn luar la....berapa punya lama aku tak masak makanan kegemaran aku sendiri...walaupon nak masak utk suami, mak mertua larang ...katanya nanti dapurnya kotor, gas habis, banyak lalat...bukan aku tak bersihkan pon bila lepas pakai dapor... tapi saje je cari pasal dgn aku...

    sangat rasa tertekan....suami tak nak pindan umah sendiri padahal umah kami da beli sebelom kawin...umah tu selang 1 taman je dgn mertua...tapi suami enggan pindah sbb kononnya nak jaga mak bapak dia dan takut mak bapak dia sedih bila dia tak duduk umah tu.,..tensionnya aku...

    masa mula2 duduk sebumbung tu mmg ok...tapi sejak dah ada anak, aku je yang salah...aku je lah yg tak pandai jaga anak,aku je yg tak reti didik anak...samapaikan aku tukarkan lampin anak pon amak mertua boleh perli mcm2....kata aku tak tegangkan pampers tu dulu sebelom dipakai pada baby...time anak aku nak tido dgn aku, mak mertua pulak pandai2 angkat baby dari katil suh tido dgn dia...sakit ati aku weh...ada satu subuh...jam 4.00 pagi, mak mentua kejutkan baby aku yg baru umor 11 hari supaya bangun tido dengan tujuan nak bermain2 dgn cucunya...tak ke GILA tu? bila aku membantah, dia kata aku kurang ajar...tapi patot ke aku biarkan mentua buat mcm tu pada baby aku?

    banyak lagi perkara-perkara yang buat aku stress duduk umah mak mentua...jenis mak mentua ku ni dia tak bole tgk aku lebih dari dia la...tak boleh kalau suami aku cakap masakan aku tu sedap...nanti dia ngadu kat laki aku yg kononnya aku masak tu tak cukup bersih dari segi cara penyediaannya....padahal.....

    itulah salah satu sebab aku selalu bergaduh dgn suami...aku jenis yg terlampau taat kat mertua sbb mak aku sendiri pesan kat aku jangan lawan cakap mertua...tak berani nak lawan ckp mertua ......kini aku rasa itulah penyebabnya hubungan aku dgn suami makin renggang...aku saje balik lambat dari ofis semata-mata nak kurangkan masa berada di rumah mertua...sampai rumah je aku terus memerap dalam bilik...buat hal sendiri dgn anak aku...tu pon sibok jugak dia buka pintu bilik tanpa ketuk dulu...


    subhanallah...makin lama aku di rumah mertua aku rasa makin bertambah2 dosa aku...dah la tak dapat menunaikan tanggungjawab sebagai isteri terbaik pada suami, malah byk pulak dosa yang aku tanggung...

    BalasPadam
    Balasan
    1. hye mama aqif..terima kasih sudi mengunjungi blog saya..saya sgt kesian dengan nasib mama aqif ni..kes awak sama dengan saya dulu, cerita pun hampir sama, cuma bezanya ex saya pemalas kerja..segala benda mertua yg tanggung..bapak mertua dah meninggal..so tinggal kami anak beranak n adik ipar yg sgt pemalas tahap dewa dewi..samala dua beradik pemalas.so saya sgt2 memahami situasi awak skrg ni..so awak kena buat sesuatu..jangan biarkan ia lama bersarang..nnti lama2 awak simpan2 ia akan meletup..series!!..saya sudah mengalaminya...now saya sudah freedom dgn life saya skrg..freedom with my kids..saya nasihatkan awak do someting..

      Padam
    2. Sy pn dduk ngn mtua skrg ni dan sy mmg btul2 tertekan skrg ni.xde kebebsan lgsg.bila nk kuar ngn suami..mak mtua bkn tnya ank dia tu tp akn tnya sy lak yg ktorg nk p mana..utk ape kuar.kalo kuar smpai dua jam tu bila balik umah,dia ckp lamanya kuar.stres sgt.nk mkn lauk feveret mmg ssh la.dia lak asik msk bnda yg sama je.bila suami sy bli kn sy mknan len..dia ckp mkanan kt umah ni ade je tp xnk mkn.cmana nk mkn mskan dia msk bnda yg sama je..xperlu kot nk bgtau nama msakan tu sbb kalo bgtau tkot lak ipar yg len dpt bca komen sy ni. Suami lak xpnh phm sy bila sy tnya bila nk pndh dia ckp sy x iklas trima fmly dia dan dia ugut sy ckp dia pn xnk iklas trima fmly sy.sy rsa nk crai je ngn suami sy dan serik dh utk bkhwin nn mana2 laki skalipun!

      Padam
    3. sian nya awak seriously i rasa simpati dgn u..sememangnya saya sgt2 faham dgn situasi u..sbb pernah rasa ..so i know how u feel..bila teringat balik..sumpah memang tak nak kembali balik..so saya rasa awak kena table talk dgn suami..kena luahkan if not..simpan2 lama2 akan jadi meletup..end up nnti kita yg tersiksa..kdg2 sukar nak dapat suami yg memahami hati seorg isteri..semuanya pokok pangkal dari suami..suami yg mecorak kan kehidupan kita after married..dia yg kena bijak n bersikap rasional dlm sesuatu tindakan..n tidak boleh berat sebelah..saya berharap Gadis Cinta akan menemui jalan penyelesaian..jgn biarkan masalah ni terlalu lama ok..

      Padam
  12. hye..saya berasa tertarik dengan isu dalam blog awak dan juga respon yang diberi oleh pembaca.saya pun mengalami perkara yang sama di mana sy pena tinggal dengan mertua selama 6 bulan.FYI, sy seorang non-muslim dan selama sy tinggal dengan mertua, deritanya sungguhlah menyeksakan.FYI lg, husband suruh saya tinggal dengan mak bapak dia kerana husb. keja kat luar negeri. Yang seksanya, sy kena tinggal dengan mertua tanpa husband di sisi ditambah lg kat rumah mertua tu ada abg ipar + anak, dan sepupu lelaki husband.Husband pula suruh sy stay dengan parents dia sebab rumah mereka dekat dgn tempat kerja sy. Sy pena menyuarakan pendapat untuk cari rumah sewa atau beli rumah, tetapi husband menolak cadangan sy dan meminta sy menunggu sehingga husband pindah tempat kerja. Yang deritanya tinggal dgn mertua, saya telah kehilangan privasi dan kebebasan sy.di mana sy tidak boleh buat perkara sesuka hati seperti bangun lambat pada hujung minggu, masak makanan kegemaran saya, dll.selain itu, jika hendak menonton tv,sy tidak boleh menonton fevret channel dan jg tidak dpt menonton tv sehingga lewat malam kerana abg ipar pasti conquer tv.Deritanya lg, hampir setiap minggu rumah mertua saya akan dikunjungi oleh sanak saudara dan mereka akan berkumpul untuk minum minuman arak. Keadaan ini akan berlanjutan selama 3 hari lamanya dan menyebabkan saya berasa sgt tertekan kerana sy tidak boleh berehat atau tidur lebih2 lg kalau esok adalah hari bekerja.Selain itu saya juga tidak menyukai perangai anak kepada abg ipar sy yang mana budak tersebut suka melawan, suka memerintah dan terlalu manja. Pendek kata saya tertekan dengan perangai budak tersebut dan juga keadaan sekeliling di rumah mertua saya.Keadaan seperti ini berlarutan sehingga lah saya mengalami keguguran 2 bulan disebabkan oleh tekanan..syukurlah sekarang saya dan husband sudah tinggal bersama walaupun sy terpaksa berhenti kerja.

    BalasPadam
    Balasan
    1. adoi saya faham situasi u..stay with all the ipar..i know how do u feel..berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul..rite..thank god u dah pindah..its ok berhenti kerja..daripada menanggung penderitaan kan..avoid at all cost..good to hear dat..;)

      Padam
    2. hi..tqsm sbb drop dekat blog saya..alhamdulilah skrg u all dah stay together..FYI if kita dah getting married tak kirala agama n bangsa apa sekalipun..better stay out coz nnti lama2 akan menimbulkan masalah..trust me..kalau hendak jaga relationship between both side..better duduk asing..sometimes we as a human being need our own privacy life..especially yg sudah berkahwin..

      Padam
    3. hye miss tanpa nama..first n foremost tqsm sbb sudi drop into my blog..saya pun tak sangka respon yg diberikan oleh pembaca2 blogger..seriously tak sangka..saya share pengalaman yg saya alami sendiri sbb actually tak sangka rupa2nya ada juga yg senasib dgn saya.. so bukan utk bukak aib ke apa cuma utk luahkan apa yg terbuku selama ni kepada pembaca blogger..saya nasihatkan miss jgn simpan lama2 masalah ni..have to discuss with ur hubby because if u simpan2 lama2 nnti terbuku lama2 dekat hati..meletup nnti memang susah..sbb its already happen to me for a few years back.jgn simpan lama2 ok..now im happy with my NEW LIFE..;)

      Padam
    4. hye miss..
      first off all thanks for drop into my blog..
      n mula2 i baca story u..i simpati dgn nasib u..smpi u keguguran..
      alhamdulilah end up u all dah leave together with ur own sweet house..i suka dgr..
      better rite rather than notting..;) happy for u dear

      Padam
  13. Balasan
    1. terima kasih diatas kunjungan saudari ke blog saya..:)

      Padam
  14. saya dalam dilema sekarang nie...berkahwin dgn anak bongsu yang tinggah bersama ibunya..ibu tunggal...kalau ikutkan hati saya,nak je keluar dari rumah tu,tapi bila mengenangkan dia ibu tunggal dan sudah tua,saya banyak makan hati..saya tak suka cara dia yang suka mencaci anak menantu dan menjaja cerita pada jiran-jiran..Semua perkara dia nak ambil tau..lagi stress bila memikirkan pasal anak..Disebabkan stress,hormon jadi tak stabil.Selalu menangkan anak bongsu dia dalam segala hal...derita yang saya tanggung sekarang,tak taulah husband memahami atau tidak...Saya sayangkan suami saya..cuma saya dah tak tahan duduk ngan mentua saya tu...

    BalasPadam
    Balasan
    1. i rasa ..better u terus terang dengan husband u..y? because nnti lama2 simpan akan jadi lain..akan jadi kudis..macam i..sbb i jenis pemendam perasaan..see lama2 makan diri..tak moh hokay..rumah tangga kena hidup berterus terang ..

      Padam
  15. Benarlah kata org dekat bau busuk,jauh bau wangi..sy pun sdang alami mslh yg sama.Br 4 bln kawen,hbgn dgn suami xde masalah..tp faktor tinggal dgn mertua dan adik2 ipar menyebabkn sy tertekan.Moga sy kuat utk terus hadapi dugaan ini.

    BalasPadam
    Balasan
    1. absaloutely rite..better cegah sblm terjadi..sbb lama2 it will happen trust me..bila ada wujud org2 yg tak berkenaan nnti..pendapat saya la..memang sblm kahwin kena bgtau awal2 benda2 mcm ni..sebab nya akan timbul masalah kemudian hari ..mula2 mmg la baik..tapi lama2 better pindah..semoga awak kuat menghadapi ok..tapi saya harap awak akan discuss elok2 dgn hubby u..hope dia yg jenis memahami..

      Padam
  16. saya setuju lepas kawin duk sendiri,,tapi nasib tak menyebelahi saya,,saya pun dah 10 tahun duduk dengan mertua,,,macam2 dugaan saya tempuh sampai sekarang,,,pahit,manis semua ada,,,kadang2 tak tertanggung dah,,,ditelan mati mak diluah mati bapak,,,kadang2 sampai saya rasa nak lari jauh2 dari sini huhuhu....tak sanggup dah,,nak hadapi semuanya,,,ntahlah hanya waktu yang menentukan segalanyaa,,,,,,

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu..lama jugak ya u bertahan almost 10 years..saya dapat bygkan pengalaman yg u lalui..
      i doakan yg terbaik utk u..
      tapi nasihat saya please jgn simpan n pendamkan dlm hati k..kelak diri u yg menderita..kalau boleh bawak bincang dgn hubby discuss elok2 bgtau yg betul apa yg u rasa..

      Padam
  17. Saya rsa terpanggil utk komen.. sya tak khawin lagi tapi kakak sulong dah berkhawin dah beranak seorang dan dduk menetap satu bumbung dgn mak saya. Mak sya tak kisah sbb mak sya mmg seorang yg prihatin pda anak2. Cuma sya jd menyampah sebab akak saya ni dah la pemalas. Tolong masak tak nak. Laki dia makan smpi jd gemuk sya yg masak. Saya dgn berkerjanya balik rumah kelam kabut mengemas buar segala kerja. Saya mmg jd rimas! Saya tak pernah nak cakap pasa sesiapa sebelum ni. Tp dalam hati rasa nk suruh kakak saya tu pergi cari rumah sendri lagi bagus. Sya tinggal dlm rumah mak saya dah macam kuli & tiada kebebasan. Kakak saya tu mmg dri kecil jenis kedekut & pentingkan diri.
    Tolong lah jgn menyusahkan org lain. Dah khawin pergi dduk rumah sendiri lg byk Faedah

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih diatas komen cik..saya amat2 hargai kerana sudi singgah ke blog saya.
      actually depends on the situation. dalam bab u memang kita tak bole take advantage dia atas kebaikkan MIL kita..syukur if kita dapat MIL yang baik.
      Actually cik boleh cakap personally one to one to ur abg. benda ni pokok pangkal suami sendiri untuk mengajar si isteri jangan berperangai sedemikian rupa. dia yang kena bwk isteri pindah dari rumah mertua.
      apa2pun bawak berbincang table talk dgn abang cik dalam hal ni..jangan dibiarkan benda ni lama berlarutan..dia akan jadi kudis nnti..end up become worst..

      Padam
  18. Ni sye bg komen ye kakak..hrp knl sye..byk lebey derita dri bhagia dduk ngn mntue..even ape skalipun..biorla dduk sndri...

    BalasPadam
  19. Hrp2 akak knl sye..derita lbey byk dri bhagia kak..percyela...

    BalasPadam
  20. Slm...erm...topik pns ni...sy dl ms kawen duk sendiri...then lps sethn my mil ajk tgl sekali...pujuk punye pujuk...akhirnya suami terkn pujuk tp suami serahkn pd sy wat pilihan..so mmg kami al-maklumla kn bru kawen..duit tuh xbp cukup...sbb tuh suami ajk pindah umh mak die...pikir punye pikir...tnye seme org, mak sendiri, bc blog, lastly i ikot ckp suami..sbb mak i ckp ikot ckp suami, lgpon mak pernh duduk ngn mertua 2 thn..now, bln 8 ni cukup i 3thn duk umh mertua. Alhamdulillah, my mil baik...ayah mertua pon baik...kt umh ni kami 6 org : me n hubby n our dotter, my mil n fil, adik ipar baye i...kkdg bile universiti cuti..rmi la balik kn... Erm...honestly setkt ni xde mslh ngn mil or fil, but sumetime de mslh ngn adik ipar...i xphm sgt...die agk moody orgnye...kkdg baik, kkdg bad mood..unpredictable...my dotter ni ada sepupu yg lahir sm thn ngn die...adik ipar i tuh duk luar ngn wife die...hjg mgu balik la umh mertua..cume yg xbesh nye adik ipar i yg duk serumh tuh kkdg nmpk pilih kasih...i tahu yg sorg tuh die jrg jumpe...ank i hr2 jumpe...tp jgn la wat cmtu...yg kn mrh, ank i...pdhal besela bdk kecik brebut brg mainan..tp yg i jd mrh...ank i kn mrh n beralah sdgkn tuh mainan ank i...i xmrh klu nk share...lantak la..tp bile ank i kn mrh coz of tht gurl brebut brg mainan ngn ank i...i serius benggang...i tgk je...dh lm i perhatikan...dh la bdk tuh main ganas...erm...nasib la kan..klu bab privasi..mmg btol xde privasi, nk baring tgk tv tgh rumah pon ssh...itu bab tuh..klu bab pakaian..pki bj kelawar nk kuar bilik pon xblh...kn salin bj dl bagai...i dpt adiah baby mat ank sdare i bli mahal...ltk kt tgh umh...kn kongsi kn..brg mainan..bli seme kn share..xde privasi lgsg...adik ipar i tuh..klu balik bkn reti bw brg mainan ank...agaknye die tahu mainan ank i ade...i klu balik kg sendiri, i bw balik sedikit brg mainan ank i...nih x...wat pikir sng je...plg xpuas at...adik ipar nk wat bday ank die, u all bygkn..hr ni mjlis..kul 11 pg bru smpi umh mertua i...kiteorg yg duk umh ni klam kabut dr pg...sepatotnya..die nk wat kt umh mak die, die kn la bg blanje n pertlgan..ni x..main lps tgn...my mil mintak tlg i wat cupcake n wat spagetti carbonara..tp i mintak tlg suami i msk carbonara sbb xsempat i nk wat seme...bli brg nk wat kek n carbonara seme..guna duit kami, my mil wat mee jawa..gn duit my mil..die cume bli pinggan, sudu n cwn plastik...kami igt die nk byr lik..haramjadah...ble i tnye hubby dpn my mil, nk mintak x dr adik die..mintak adik die byr...then my mil tnye bp seme..xpe bia mak byr...arghhhh stress i...u taw..ble sebut my.mil byr...sah2 la hubby i xjd tuntut kan...siyes i bengang..dh la dtg lmbt, xkuarkn duit n tenaga..dtg..raikan, bsuh pinggan n balik....siyes i mrh...yg mcm nk pengsannye i n my mil...arghhh! I byk kali dh ckp ngn hubby, ajk die cr umh..byk la alasan die...die xthu apa yg i rs...dgn xde privasi nye...ngn mcm2 nk kn jg...jg prasaan org dlm umh...alih2 i yg mkn hati....geraaaaaaammmmm sgt....

    BalasPadam
    Balasan
    1. pity u..i faham sgt2 situasi u..better u terus terang..sbb avoid at all cost..if lama2 u simpan akan jadi kuman n barah dalam hati u..trust me..coz i dulu cmtu jenis pendam je berapa tahu..last2 burst!! macam gunung pinatubo tu..mengigil u tau..bila kita luahkan everiting to all of them..

      Padam
  21. Tertarik dgn isi blog ni. Saya pn prnh duk dgn mertua setahun jugala tp hari2 gado dgn suami sbb sume serba x kena dr dapo smpi la lain2. MIL kuramg sihat jd kebanyakan hal uma saya uruskan. Dan yg x syok ada adik ipar yg umo da 25 tp still menganggur. Makan minum PIL yg tgg even baju koto pn dorg basuhkan. Da ckp dgn hubby suh tego tp kita kena balik katenye adik dia sy x payah masuk campur.

    BalasPadam
    Balasan
    1. thanks sgt sbb sudi singgah blog i yg tak seberapa ni..u kena bgtau..jgn simpan n jgn biar hojay..lama2 akan jadi kudis..trust me..mmg adik dia..but benda macam gitula boleh jadi penyebab and punca..

      Padam
  22. Dlm dilema...stlh hampir 4 thn hdp ngan mertua. akibat memendam rse...akhirnye meletup. (true like you say). Bkn disbbkn perkara yg besar pun meletup. disebabkan tekanan yg disimpan hari2. tpi when everytihng dah terluah still they pointing hand to me n xsdikit pun mengaku salah bgi meredakan keadaan. Already have 2 kids...terasa amat sempit ruang bilik kami. Sshnye bile suami anak lelaki tungal semua bergantung kpd die n he is really anak emak. Almost everything report to his mother..when with me xsbyk itu berbicara. sakit hati..janjinye hny utk tingal bbrp bln...now dh msk bbrp thn. (akibat nasihat mertua yg x bgi menyewa rumah). Bru nak mule hidup..mn nak beli rumah yg mampu (apply sn sini still xberjwb). Now..still need to going through all this for a few years maybe. No privacy..setiap langkah diperhati. Sneaking around like a thief in the middle of midnight to get the privacy. Thing getting worst...how can i face everything like an angel.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ya allah syg..u story..is almost d same like mine..but different this n there..yup..u have too luahkan everiting..dont be like me..lama2 akan jadi kudis dan akan menyebabkan barah..kita ni hanya manusia baisa..n lama2 kita tak boleh hipokrit..sehari dua bolehla kan..tapi takkan bertahun2..lama2 it going worst n burst!!..trust me..better avoid at all cost syg..

      Padam
  23. Tips yang bagus, jemput singgal blog saya www.vitamincerdik.blogspot.com

    BalasPadam
  24. Xpayah la cerita dok ngn mertue...sy yang do ngn mak ayah nie pun cm ape tah..sy anak tunggal..anak de 3...br resign keje...suami je keja...anak sulung sy, dah xboleh tegur br 5 thn..mak sy asuhkan duit, manjakan dia...sy sakit hati..menangis if sy xikut ckp dia...sy xnak bcerai ngn suami sy pasal mak ayah sy....mak ayah sy sygkan org lain dr keluarga sendiri..so y not anak sulung sy pun ikut perangai diorg..mak ayah sy slalu complain pasal suami sy..kak, kalaula sy nie kawin ngn bf lama...dah lama la hidup sy merempat..suami sy nie penyabar..xmau buat hal..kalau la sy kawin ngn lelaki lain, confirm diorg bwk lari sy..xyah jejak kaki kat umah nie lagi..mak ayah sy xpikir semua tue, yang diorg
    tau nak perfect...xpikir suami sy nie mampu ke x....mcm nak bunuh diri pun ada..kesian tgk anak anak sy...diorg ajar bukan2...yang dptnama busuk nanti kami...kalau org dtg umah..kalau adik beradik xpe la..lnie smpai org TM dtg buat srvice pun kena p beli makan...kena layan...dh la duit xberapa ada...pinjam la duit anak p beli makanan....mcm nak suh suami mintak tukar keja p sabah n srawak ja..biar diorg xikut....mertua pun xyah amik tau n dok cerita hal kami kat org lain......biar kami hidup anak beranak,..susah senang ksmi je tanggung..lldoakan kami bahagia ye............tanpa gangguan....sy hidup dlm stresssssssss

    BalasPadam
    Balasan
    1. ish payah ye cmni..ditelan mati mak ..hmmm sabar je kan..masing2 lain dia punya masalah.
      saya rasa if mak ayah cik..better terus terang sebabnya kalau dibiarkan lama ia akan melarat. seriously..better find out rumah.biar kecik janji aman dgn anak beranak..sentap kejap je dengan parents..daripada biarkan lama..susah nnti..

      Padam
  25. hurmmm..mak mertua tggal dgn kami. sejak sebelum kawen lagi suami da bw mak tggl bersama dia..ayah mertua da lama meninggal masa suami sy dalam perut ibu dia lagi. ya sy tahu mmg tanggungjawab anak lelaki menjaga ibunya. skrg da masuk tahun ke empat kami tggl serumah..masih ada lagi rasa janggal dan tidak selesa..rasa mcm sentiasa diperhatikan..tmbah pula bila dah ada anak..kdg2 teringin juga hidup sendiri..tp entahla...sy harap sy dapat berfikiran positif dan sentiasa bersabar...huwaa nk nanges pon ade rasenye...

    BalasPadam
  26. sy tinggal ngan Mak mtua lps bp mtua meninggal...idup sy jarang bahagia slps 2.dgn adik2 ipar yg pemalas,Kakak ipar pula sk ambil kesempatan....smpai skrg sy mderita wpon rumah 2 rumah sendiri tp rs mcm nak lari.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. walau apa2 pun..kita suami isteri kena berterus terang..sbb lama2 ia akan jadi barah yg susah nak dibendung lagi akibat terlalu lama simpan..

      Padam
  27. saya dah hmpir 6 tahun stay dgn mertua.mertua ok tapi problem bila sya ada anak n my son so stubborn..it cox my MIL terlalu manja kan dia..last2 sy sbg ibu yg makan hati..nsihat sya,jgn duduk dgn mertua..mmg seronok sbb ada org jaga n kita tak yah pikir psl duit..tpi ia menyeksakan bila u all ada anak n anak tu akan jadi anak tok..

    BalasPadam
    Balasan
    1. i rasa better suami cik kena buat sesuatu..perkara terbaik adalah dengan berpindah kerumah sendiri untuk elakkan hubungan akan jadi tidak elok diantara menantu dan mertua..seriously kena bertindak..

      Padam
  28. aku sanggup menyewa bilik kecik n sempit dr tinggal menumpang kat rumah mertua.biarlah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. setuju..buruk baik..makan ataupun tidak..kia n suami je yang tahu..:)

      Padam
  29. Sy bru je kawen .. xsmpai kot sbln .. skrg mmg kne tinggal dgn mertua .. mk mtua dh bg syarat .. sy ngn suami xbleh tinggl sndiri .. nk bt umh pn xblehhh ..sb musabat kt umh 2 xde org.. sy tnggl 4org , mak mtua, nenek dn suami .. adik lelaki suami msih blajar dn bbaki stahun lg .. mslah nye skrg kalo adiknye dh hbis blajar ptut ke sy kuar tnggl brasaingan .. sb sy rse amat xslesa .. yelah kalo dgn adik ipar mstilah kne jge aurat sume .. xkn lah 24jam sy nk btutup litup ?? Ntah mcm2 fikiran nie .. hmmmm .. skrg kalo adik bradik suami blik umah sy akn blik umah mak ayah sy .. bkn ape sy rse slesa nk bring2 kt ruang tamu mmg x ar .. tp smpai ble nk mcn nie??

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya sgt2 faham situasi cik..
      saya punya pendapat better berbincang elok2 dgn suami bgtau byk buruknya daripada baik tinggal bersama MIL.
      untuk jaga keharmonian hubungan bersama FIL n MIL better duduk asing.
      dekat bau tahi, jauh bau wangi..ini pepatah org2 lama..

      Padam
  30. sy dalam di lema.timing kena pulak baca blog ni..mcm ni,saya suami isteri baru 3 taun berkawen, anak sorang..kami plan nak beli rumah,segala docemen dah ready..tinggal nk g bayar depo..sekali bapak mertua suruh hold dulu...die cakap, nnti sapa nk duduk rumah ni?
    (suami 2 beradik, kakak die dah beli rumah sendiri) then alas an kedua, sbb kami berulang jauh..bg saya xde jauh sgt.. tolong2..adakah patut terus kan beli rumah..tnpa dgr nasihat bapak mertua..or mcmne?husbnd ckp die tersepit..kalo ikut cara ckp, mcm sy kena duduk selama2 nyer je dkt umah mertua..huhuh

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam puan..terima kasih diatas sudi mennyinggah ke atas blog saya yg tidak seberapa ni.
      pendapat saya la..if u plan nak beli rumah lain, just go ahead.
      discuss baik2 dgn FIL n MIL. bgtau kenapa alasan nak duduk asing.. cakap kami nak hidup berdikari, n tak nak menyusahkan org tua. plus bgtau yg rumah ni rumah tua..so bila ocassion2 macam raya, adalah tempat utk adik beradik kumpul bersama2.
      n belum tentu lagi ipar2 lain2 setuju betul tak? nnti akan timbul isu perebutan harta

      Padam
  31. Alangkah indahnya tinggal dirumah sendiri.. huhu
    Yup akui agak mengalami masalah bila tinggal sebumbung dengan MIL ,bahkan BIL yg xkawen pon ada.. what to do.. syurga dibawah tapak kaki ibu.. but hope they are put my situation in their life huhu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. ya betul..mmg indah sgt2 even rumah kecik sekalipun selesa rumah sendiri, sebabnya kita freedom buat apa saja yg kita nak..nak tunggang terbalik ke apa ke, kita ada duit ke, makan ke tak ke..kita n encik suami je tahu kan..ada masa kita mesti ada nak malas2 kan..nak bangun lambat kan..so better stay asing..

      Padam
  32. Ya Allah..semoga Allah berikan rezeki kpdku untuk tinggal di rumah sendiri bersama bakal suami nanti..aamiin..

    :'(

    BalasPadam
    Balasan
    1. insyallah..saya doakan awak n future dimurahkan rezeki selepas berkahwin..

      Padam
  33. Bila difikirkan semula.. setiap kejadian ada hikmahnya.. setiap perkara ada pro and con ..

    Daripada kita stress fikirkan masalah.. lebih baik kita overcome masalah tersebut..
    Sekalipun bukan dengan pindah rumah sendiri..

    Kita cari jalan hiburkan hati kita..
    Kita yang pilih untuk berkahwin dengan pilihan kita.. nak atau taknak.. kena terima kan..

    Da nak masuk 3tahun tinggal bersama MIL and BIL .. tiba masanya abaikan masalah sebab it is never happen to stay in own house.

    InsyaaALLAH kalau kita berjaya hadapi this kind of situation.. we are awesome.. right? Hihi..


    Menangis ke marah ke.. kita yang sakit..
    So .. follow je.. pasti ada kebaikan diatas semua yang terjadi..

    BalasPadam
  34. Saya pun tinggal dengan mertua.sdih la.xde privacy langsung. Nak jalan2 dengan suami pun susah nanti mak mtua akan telefon suami tanya kenapa lambat balik.tanya pegi mana.nk duduk ruang tamu lagi susah asyik nk kne jaga aurat je sbb ada adik ipar laki.bila memerap dalam bilik pun serba salah takut mertua terasa kita ni sombong dengan dia.kalau tahu dulu baik aku terima je mamat yang kerja maritim tu siap dah ada rumah sendiri.ni terima orang yang tak matang nak duduk dengan mak lagi walaupun dah kahwin.

    BalasPadam
  35. assalamualaikum...thun ni genap la sy duduk dgn mil 3 tahun..perhh...so sad, mula2 kawin ok lagi, after that omg!!...kalau nk pergi mn2 or bli brg ape2 je sibuk duk bertanye, perlu ke???..mil x bg ank lelaki die duduk asing dgn die, smpi bile kite nk berdikari? orang kata ank sulong lelaki byk mainkan peranan? semua kne tanggung? smpi bile nk duduk d bawah ketiak ibu? bile masa kite nk pndai berdikari? kalau hari cuti, all kerja rumah saya yg buat.. tetapi bile ank perempuan die balik cuti ke kampung, xdenye nk suruh ank perempuan die balik memasak or ape? duduk & tgu masak & makan saje?banyak cantekkkk!!!!!!!!!!...suami xkan paham isi hati isteri melainkan isteri meluahkan isi hati tersebut pada sang suami..pastu plk semua adik ipar lelaki?..semesti la kne pakai tudung kn sepanjang kite duduk d ruang tamu? nk msk bilik baru tanggalkn tudung?OMG!!!!!!!!!!!!!.....len kali kalau x boleh berpisah dengan mak or anak , jangan bagi ank kawin kan lagii ini maat menyeksakan ....

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya setuju dgn ayat terakhir awak..memang betul pun..kadangkala ada certain mertua yg jenis tidak memahami..actually bukan tak boleh stay together cuma if ada yg jenis MIL or ipar dua yg byk songeh benda ni tak akan terjadi trust me..tapi better avoid at all cost..dekat bauk busuk..jauh bau wangi..if jd mcm ni pun..saya pun tak nak kawin lagi..fobia kot..tapi skrg saya sudah ada a NEW LIFE wit my new hubby..syukur setelah sekian lama bersabar..

      Padam
  36. Saya duduk semula dgn family selepas my mom meninggal dunia.atas permintaan adik beradik memandangkan abah dgn adik perempuan je yg tinggal di rumah.khuatir sekiranya berlaku kecemasan di waktu mlm.yg lain duduk jauh..mertua saya mmg x setuju..khuatir kami akan mendapat susah..pada awalnya mmg kami ok..situasi menjadi genting bila adik berkahwin dan tinggal bersama..sikap pentingkan diri dan buat xtau buat saya stress..kami masih belum dikurniakan zuriat..perbelanjaan rumah, kami dan abah yg tanggung..adik ipar langsung x membantu..kami rasa tertekan sbb terpaksa menanggung keluarga lain yg bukan tanggungjawab kami..suami yg pada mulanya ikhlas berkorban utk menjaga abah saya jd cepat marah sbb geram dgn adik saya & suaminya.keadaan bertambah tegang bila adik saya mengandung.semua kerja abah dan saya yg buat..adik pula teringin nk mkn mcm2 n kebanyakannya abah yg kene belikan..si suami kdg2 shj..melihat abah menjadi kuli menjadikan kami sgt2 sedih, geram dan marah..akhirnya abah buat kptsn utk berkahwin lg..kami setuju tetapi kebanyakan adik beradik yg lain x setuju..kami buat persediaan dgn mencari rumah sewa..bg kami terlalu ramai keluarga yg duduk di dlm rumah abah..lgpun kami tahu yg adik dan suaminya xkn keluar dari rumah abah..biarlah kami yg keluar..skrg kami dh selesa duduk di rumah sewa..walaupun kecil tp kami bahagia..
    yg masih membuat kami sedih apabila abah mengadu yg dia menanggung semua perbelanjaan di rumah..dan xdpt menyimpan langsung..adakah adik ipar saya langsung xde rasa tanggungjawab utk menanggung keluarganya sendiri..?

    BalasPadam
  37. I x tau ler same ade i x sepatotnya pikir or rasa begini.. Tapi mmg sejak menikah kena duduk dgn mertua. N mmg jauh sgt dri kampong halaman. kalau nk turun jumpe keluarga sendiri kena tu ggu cuti suami dulu.. Keluarga sendiri nak dtg mmg dia org segan sbb bukan rumah saye sendiri. Suami mmg mampu utk pindah tpi mak dier x kasi . Suruh tunggu hingga dpt anak baru pindah tpi sampai tiga tahun dh menikah mmg masih kite x der rezki anak. Nk wat ape pon mesti semua nak tau.. Kena ikut smua adat dlm rumah dia org.. Mcm hari hari kena duduk di ruang tamu tgk tv sekeluarga walau channel yg kite x nk tgk. i x kisah tpi kdg ada masa i rase nak bersendirian di dalam bilik or privacy time ngn suami . Tapi kalau lelebih duduk dlm bilik ngn suami , si ibu akan ketuk pintu tnye mane anak dier x keluar duduk Skali. bilik x yah ckp la mmg kalau siang jenis masuk keluar masok keluar sape sape jer.. kdg tertanya berdosa ke rase mcm ni tapi mmg x selesa n tertekan kekadang.. N sometimes biler suami bawak pegi cuti mmg hati rasa tenang sgt n rasa mcm x nak balik..

    BalasPadam
  38. salam to both of u..moral dekat sini saya rasa memang kena duduk berasingan baik dgn parents sendiri or adik beradik sendiri or mertua , ipar dua..ini kerana akan rata2nya menimbulkan masalah..walaupun pada hakikatnya mula2 ok..tapi lama2 macam mana? susah utk cakap..apa2 pun tepuk dada tanya selera masing2..so para2 suami kenala bijak, adil dlm menangani masalah tersebut..kenal adil kena jaga hati both side..so para2 suami yg belum ready dlm ilmu2 perkahwinan tuntutla dulu sblm kawin..sbbnya benda ni bukan benda yg remeh temeh..selalu isu ni akan timbul bila stay together..sbb kita semua hanyalah manusia biasa bukan malaikat.ada naluri n perasaan..so sama2 kena give n take..wallahhualam

    BalasPadam
  39. Kisah sy pula....terbalik skit...bukan sy n hsband yg tumpang rumah mertua...tp mak mertua yg dduk skali dgn kami..
    mak mertua sy mmg dduk dgn suami sy sbelum kami berkahwin lg.semenjak bapak suami sy meniggal....lg pon dia dh tua.....suami sy anak bongsu...so cara dia ambik berat suami sy tu msih mcm budak2 kecik...sedangkan suami sy tu dh 36..sy xkesah kalo dia nk duk skali....tpi tolong la jgn ambik tau sgt2 hal anak dia lebih...sedangkan suami sy dh ada isteri.....bayangkan kat meja makan...dia yg kalut lebih...sua lauk..nak tambahkan nasi,bbuhkn nasi utk anak dia...mmg la seorang ibu..mak mana xsyangkan anak...tp bila mengenangkan suami sy dh berkahwin...sudah2 la..jgn terlalu ambil tahu sgt...lepaskan la kt isteri pulak...
    lg satu dia suka nk mengatur apa yg sy perlu masak makanan apa pagi2...barang dapur dia yg ambik tau lebih2...
    tension sgt..bila ada org duk atur2 keja kita... lg satu bila nak keluar g mana2.....mst dia pesan jgn balik lambat sgt..
    dia buat anak dia mcm kecik lg....sdangkan dh kawin...n dh bsar... pokok pangkalnya mmg xbest la duk ngan mertua...lebih baik jmpa skali skala dri duk skali...tp nk buat mcm mna...dia dh tua...xsmpai hati nk suh tnggl sorang2...

    BalasPadam
    Balasan
    1. actually memang berat pun kan..
      kes awak ni lain plak..
      kena la bertahan sebabnya MIL yg stay dgn u..
      but suami u takde adik beradik lain? yg boleh gilir2 jga MIL?
      tapi if no choice ..mmg kena la bertahan dgn pe'el MIL u..just anggap macam mak u sendiri..
      tapi saya faham sgt..susah kan..
      ada org bernasib baik dapat MIL or FIL yang ok , yg open n memahami ada plak yg dapat memang jenis zionis..actually luck masing2 kan..moga kita nnti jgn kita jd mcm tu bila kita dah dpt title MIL..mana yg pernah xperience mcm ni..sbbnya kesian anak2 menantu suffer just bcoz of perangai kita..#reminderto myself..

      Padam
  40. Salam menarik sgt isu ni...

    Belajar something. ☺

    jemput ke www.zulfahhouse.blogspot.com

    BalasPadam
  41. Seblm ni mnyewa...tp selps FIL meninggal thun lps hubby ajak tinggal dgn MIL...ini dah thun kedua tinggal sebumbung ngn MIL.derita n sengsara hnya ALlah aja yg tahu.kadang2 rasa nk lari jauh aje.kesian kat ank2 sbb terkongkong di sini...main itu x blh..tgok tv pun xblh...eiii..tensionnya.hubby pulak jenis ank yg patuh pd ibunya hingga mmbelakangkan perasaan kita.bila di ajak berbincang blh jd gaduh besar.kita dituduh x hormat kat ibu dia.my MIL pulak jenis mulut cam puaka bila marah...ank2 dia sendiri pun fia burukkan dan jaja cerita kat aduk bradik dia,inikan kita sebagai menantu....smpai di pandang smacam je oleh mak2 sedara hubby....tiap2 hari menangis je sbb tak thn...tp x blh nk buat apa sbb sikap suami yg terlalu patuh pd ibu kesayangannya....uwaaaa.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ish..mcm kes u ni berat tau..
      better jgn simpan..nnti lama2 bole burst kalau simpan tau..
      nak2 u ckp ur MIL mulut puaka..hmm ssh la cmtu..
      u jgn mcm ni..kena terus terang tau..series nnti lama2 dia bernanah lagi susah..lain masalah yg akan timbul..MIL yg semacam ni la..memang buat anak menantu akan CERAI BERAI!! campur tangan org ketiga..lepas tu bawak mulut cerita dekat sedara2.. pokok pangkal sekarang ur husband kena bijak..kena pandai..jgn berat sebelah..kalau nak selamat kan rumah tangga kena do sumeting..husband u kena la pandai n dengar cerita daripada side u..dia tak bole diam..sbb yg merana u si isteri..lama2 yg kita taknak tu yang akan terjadi..saya doakan moga dipermudahkan..apa2 awak memang kena luahkan..jgn pendam2..sabar k

      Padam
  42. Lame cari tmpat meluah kn perasaan ni...Sy pn ade masalah yg same..sy baru je berkahwin bln 2 thn ni...sjk dr tu sy tinggal ngn family suami sy...skg da msk 5 bln kami tggal sebumbung dengan mertua...pd awal lg sy da bg hint dkt suami tok cari rmh sewa...tp byk sgt alasan...dy ckp x ckup la gaji sume...pastu bile ckp psl uma sewa...mula moody...sy nl dy fhm sy x slese kt sini...mn x ny...bkn dgn mak ngn bapa mertua je...ngn adik bradik lelaki 4 org n adik perempuan 1....byk bnd nk kne jg...dr segi aurat pemakaian...pergaulan...sume nk kne jg...n di tmbh plk adik brdik suami yg pemalas...lpas mkn pinggan manggkuk kuali sume tinggal mcm kedai mkn...pepagi bangun pening kepale... mst pegi dapur dulu...ngn berminyak2..atas meja mkn penuh pinggan...kkdg jadi stress...lg tu mak mertua sy plk x pndi berborak...like a stranger kt uma ni...bile suami pergi kerja..sy tinggal ngn adik lelaki suami umur 26 thn...kkdg sy x klua bilik...tggu smpi adik ipar tu kua g keje tgahari...rs tertekan sgt...sume x ade privacy...bile nk kelua je...mst kne tny nk g mn...n bile kelua je mcm x kene je...ssh btol mcm ni...ini baru 5 bln...mcm mn nk tempuh untk beberapa thn...lagi satu skg ni sy da mengandung 3 bln...awal2 mst la loya n muntah...penat sume...sy pn x tau time mengandung ni tekak ni x ley nk mkn mcm dulu..ade jgk beberapa kali sy x mkn mknan mak mertua sy msk...adik ipar perli ckp akak mmg x bole ye mknn makan dlm uma ni...sentap hati akak...terpksa la cover ckp...skg ngndung ni nk kne pilih mkn...x sume ley mkn...sume x fhm...suami pn ade ckp mcm tu...dy ckp dy ptsan dy x mknn mknan yg mak dy msk...bkn sy x mkn...bile sy mkn sy muntah..masuk dapur pn mabuk..suami pn x faham...ssh ny hidup mcm ni...sllu mengadu kt mak n kakak....klau ape2 mst nk ngadu kt mak dy dulu..kkdg rs mcm ak ni istrix bole ke dgar pendapt ak...nk cari uma sewa pn nk tny mak dlu...mak dy ckp x ya dok uma sewe..membazir...tapi sy nk space tok kami suami istri...kkdg seharian sy x turun...dok je dlm bilik...tekanan dy smpi thp bole darah tinggi..ni da kali leberapa kepala sy jd sgt stress bile tgk bilik kt uma ni ...kehidupan berumah tangga hanya dlm bilik ni je..sgt membosankn...tepu rs otk ni...sume x kene la...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Awak, situasi kite hampir 100% same! Sy dh 4 bulan stay dgn mertua. Semua point awak tu same dgn situasi sy skrg.

      Padam
    2. kesian nya..
      kena buat sesuatu..nak2 awak tgh mengandung..saya faham sgt2 hormone mengandung ni adakala up n down mmg bukan nak mengada2 mmg ada benda kita tak lalu sgt..mood swing, penat rasa nak tido je..mmg mcm tu..takkan MIL awak tak faham..dia tak pernah mengandung ke?? payah tau mcm tu..lama2 boleh jd gila..sbb awak asyik duk bilik je..kena buat sesuatu..bincang baik2 dgn suami awak..semoga dapat jumpa jln penyelesaian..jgn simpan2 k..

      Padam
  43. Saya bru stahun berkahwin,wife duduk skli dgn mak saya,dlu isteri ada juga berkecil hati ckp isteri pmlas,smpi isteri kluar dri rumh blik ke rumh kakk,yg merumitkn keadaan smpi mak report masalah kpd belah perempuan,mbrukkn keadaan,msalah itu dh ok,tpi skrg wife ada whatsapp smpi bile nk dudk rumh mertua,kt rumh ada adik tiri wife xselesa dgn aurat tiada privacy dhn keadaan saya yg bru kerja kerajaan boleh dptkn kuarters,tpi mnjga perasaan ibu ank sulung tunggal plak tue,dan ibu prnh ckp dh kwen dudk dgn die klo kluar dri rumh satu sen saya xdpt hrta ya Allah...aduhaiii mcm mna nie,tolg laaa saye

    BalasPadam
    Balasan
    1. tq encik fairul sbb singgah ke blog saya..
      bagi saya la..encik sbg suami kena betul2 bijak menyelesaikan masalah..dan kena bijak serta adil.
      bagi saya better duk asing utk selamatkan keadaan ni..
      tak kira la rumah kecik pun..or sewa bilik pun utk permulaan janji duk asing..percayala ckp saya keadaan akan pulih ..insyallah dan utk ibu encik fairul plak cuba slow talk dgn dia utk kebahagian n keharmonian rumah tangga encik fairul jugak..cakap dia keburukan stay bersama2..kena faham sbg isteri dia pun berkeinginan utk ada own privacy..mana2 isteri inginkan hidup sendiri bersama suami..tanpa ada gangguan dari mana2 pihak..encik kena bijak..benda ni if encik dah luahkan kejap je dia marah..lepas tu keadaan an pulih seperti sediakala..

      Padam
  44. Bagi sye, biar la ddok sndri..mcm sye ddok dgn mntue..tggl rmai plak tu..mle2 mmg la elok..lme2? Allah je yg tau..smpi sye rse bkn lg mnantu, tp kuli dlm umh tu...

    BalasPadam
  45. ramai yg senasib mcm sy...sian si isteri menanggung perasaan terpendam..huhu...rintihan dalam senyap

    BalasPadam
    Balasan
    1. jgn biarkan masalah ni pendam begitu lama2 dia akan meletup dan akan jd benda yg tidak diigini..kena fikir consequences selepsa tu..kena bincang elok2..
      lama2 akan jd kudis..

      Padam
  46. Based on all the statement..kebykkn bercerita tentang ketidak selesaan tggl bersama mertua n adik, ipar.... cuba kte kadang2 pikir tentg dorg plak...sebenrny dorg pon xselsa dgn kte..bila dh kawin tggl sekli..cuba bayng..ada 6 org adik beradik tggl serumah..si abg dh kawin n tggl serumah...adik berdik y lain terpksa korbankn bilik dorg ntok pasangn y dh berkhwin..adakh itu adil ntok pasangn y xkawin lg..padahal bilik itu hak mereka..bkn jdi hak kte dh selepas kawin...it's normal la klu mereka balik dri bljr n balik dri asrama..nk rest2..itu rumah mereka...so mmg hak mereka..kenapa kte sempitkn hak dorg.. bkn bermkd mereka itu mlas..normal la kte sebagai org y menumpng kena bt kerja lebih.. jdi bg pndgn sy..ketidak selesaan itu bkn pada kaum isteri n suami itu shja..tetapi adik beradik y lain mgkn juga tidak selesa..jdi elok la tggl rumah sendiri.. bwak la berbincg suami dan isteri...bljrlh berdikari..time nilh memerlukn kebijksaan masing2 dlm mengatur kehidupn..y penting semua bnda kena "syura"..sekadar pndgn insan y lemah.

    BalasPadam
  47. Based on all the statement..kebykkn bercerita tentang ketidak selesaan tggl bersama mertua n adik, ipar.... cuba kte kadang2 pikir tentg dorg plak...sebenrny dorg pon xselsa dgn kte..bila dh kawin tggl sekli..cuba bayng..ada 6 org adik beradik tggl serumah..si abg dh kawin n tggl serumah...adik berdik y lain terpksa korbankn bilik dorg ntok pasangn y dh berkhwin..adakh itu adil ntok pasangn y xkawin lg..padahal bilik itu hak mereka..bkn jdi hak kte dh selepas kawin...it's normal la klu mereka balik dri bljr n balik dri asrama..nk rest2..itu rumah mereka...so mmg hak mereka..kenapa kte sempitkn hak dorg.. bkn bermkd mereka itu mlas..normal la kte sebagai org y menumpng kena bt kerja lebih.. jdi bg pndgn sy..ketidak selesaan itu bkn pada kaum isteri n suami itu shja..tetapi adik beradik y lain mgkn juga tidak selesa..jdi elok la tggl rumah sendiri.. bwak la berbincg suami dan isteri...bljrlh berdikari..time nilh memerlukn kebijksaan masing2 dlm mengatur kehidupn..y penting semua bnda kena "syura"..sekadar pndgn insan y lemah.

    BalasPadam
  48. Bgi pendpt sy, ketidak selesaan tu bkn hny pada pasangn suami n isteri itu shaja..ketidak selesaan pada stu isi rumah...cuba bygkn..keterbatasan aurat tu bkn hny terbtas pada suami isteri itu shj..tetapi ipar2 juga..jadi cuba kte fikir juga pihak lain..adik ipar or adik pon tidak slsa duduk sebumbung dgn kte...selain itu, kebykkn y dh kawin..msti chop stu bilik ntok mereka..cuba byg adik berdik lain y xkawin..mereka trpksa tidur diluar..kerana bilik mereka Sudah diambil oleh pasangn y dh kawin..ini tidak adil ntok mereka. Jdi sy rasa better dh kawin..duduk umah sendiri.. selain, jika adik balik dri asrama kerna bljr..it's normal bila mereka balik umah nk rest..akak ipar should consider jgn kata dorg mlas..sbb rumah itu hak mereka..kte y hny menumpng kena tahu tahap kedudukn kte... maaf, sekadar pndngn..for the conclusion..semua bnda kena bt "syura" agar tidak berlaku ketidak puasan hti mna2 pihak..

    BalasPadam
  49. Saya pun mengalami delima yg sama. Baru 1 tahun 4 bulan tinggal bersama mertua. Baru ada sorang anak 4 bulan. Tapi rasa mcm nak bercerai je rasa sbb tak tahan pendam rasa sorang2, makan hati. Suami saya garang, suka marah2. Benda kecil pun nak gaduh2.. then mertua akan masuk campur sekali bila dah gaduh tu. Selalunya saya yg dipersalahkan. Rasa berat je hati bila habis kerja nak balik rumah. Rasa mcm nak lari dgn baby. Tapi tak berani pulak. Hari2 doa supaya saya mati cepat. Bila sorang2 mesti nangis. Mak saya dah meninggal, tak ada siapa nak mengadu & minta nasihat. Kawan2 tak ada sbb suami tak bagi berkawan sngat dgn orang. Saya betul2 buntu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. kesiannya saya dengar cerita awak..
      susahkan macam ni..
      lama2 awak yg merana sendiri..
      jgn doakan awak mati cepat..tak baik..fikirkan baby yg awak ada tu..
      kena luahkan dengan suami tu..dia nak terima or tidak terpulang..janji awak dah luahkan apa yg terbuku dalam hati awak..ni baru setahun dah macam ni..lama lagi stage nak megadap kehidupan yg sama..nasib awak kerja..kalau FULL HOUSEWIFE lagi teruk rasanya awak stress..
      apa2 pun jgn pendam lama2 k..sbb takut jd lain nnti..so nk elakknnya kna bwk bincang elok2 k..semoga dipermudahkn

      Padam
  50. Salam..sy anak bongsu..semua abg n kakak sy dh kawin..salah seorg abg sy tggl sekli bersama anak-anaky sblm adik beradik sy kawin lg.. kak ipar sy mmg sgt baaik..cumamy sy kesian dekat dia..sbb abg sy terlampau senng..sy rasa abg sy xreti berdikari..dia mengharapkn adik beradik lain jaga anak, bayar bil air,letrik..kadang2 sy rasa abg sy kena beljr hidup sdiri..kerana dia terlampau bergntung pada keluarga..sy xberapa seelsa bila abg sy mintk satu bilik lg untuk anakny..sedngkn sy sdiri tidak mempunyai bilik...sy sgt2 terasa hati..

    BalasPadam
  51. Mula2 i kahwin semua pun ok .. dah 2 tahun kahwin tp duduk dgn mertua lg .. i ade sorang adik ipar laki n sorang perempuan .. klu compare mertua i and adik ipar , mertua i lagi ok .. Cum to one point adik ipar laki pandai ketuk pintu bilik i and suruh i wat keje rumah , jemur kain la ,mop rumah la ,vacumm bilik dia la .. i rase cam i nier dah jadi kuli utk they all .. xrespect i lgsng sebagai kakak ipar ..Mertua i pulak ape krgnyee , muka talam dua .. Ckp depan i ok ,blkang kutuk sal i kat suami i .. nier xleh itu xleh .. serius cam neraka .. mmg sakit hati yang teramat .. i xpernah bg thu sal i satu habuk pun kat mak i ,tkut nnt dia ssh hati .. skrg tinggal serumah tp i langsung xtegur ngan kedua kedua ipar i ..siap dh block dlm fb dah pun .. nasib baik suami jenis sokong i sket .. skrg pun dlam planning nk pindah rumah lain .. hrp2 jadi ..

    BalasPadam
  52. bila baca blog ni byk yg xselesa stay with mntua..sy hrp sy xrasa la mcmna yg dorg rasa..biar jumpa skli skla dr jumpa selalu...kan

    BalasPadam
  53. sya sebagai adik ipar nk luah kan sikit pergai mysil.. kain baju dorg anak beranak mymom yg basuhkan?? patot ke?? dripada basuh, sidai,lipat,letak kt tmpt kain dorg.. semua mymom buat.. buat makmertua like maid, nasib baik my mom bukan dikategorikan sbgai mak lampir.. klau x dh lama kne sound.. sometimes mymom mgadu, dia penat buat semua tu.. dia kne tahu peranan dia sbgai menantu.. xkn mk mertua nak buat semua tu.. im speachless, tersilap ckp nnti takot terasa hati.. dh xnak dtg rumah mymom lagi pon susah juga.. bersabarlah wahai hati...

    BalasPadam
  54. Ok..dah baca semua sbb nk carik idea n pandangan..
    Saya bakal berkawen n bakal suami bekerja jauh. The story is..saya adalah pilihan ibunya which is bakal MIL saya ni berkenan kat saya n rekemen kat anak die..dan kami berjiran.
    Saya dapat rasakan life saya lepas kawen akan duduk di rumah mertua sbb die tgl sorg dan dah berusia..
    Tp bakal suami saya xde kat rumah tu..die akan balik weekend sahaja..Saya dah berusaha cari kerja di negeri yang sama dgn bakal suami tp x berjaya lagi..
    Saya dah berbincang dgn bakal suami, saya xnak tgl serumah dgn mertua sbb sya kenal die cmne..yes..as a jiran ok..tp skang dah jadik mertua, tambahan pula saya adalah anak yatim..Tapi sya balik yg xsampai hati kang..Tapi saya xnak..

    *byknya Tapi..

    Tambahan pula jika dibandingkan dgn menantu yg lain, smua hebat²..saya hanya bekerja biasa..Utk pengetahuan, dlm tempoh bertunang pon saya dah byk mkn hati..setiap perkara saya buat selalu nk tau..kadang² die telefon saya tgh malam soh dtg tdo umah die..kadang² die lalu rumah sya, nmpak pintu tutup, die cal tanya g mana..kalau sya tgh dating ngn anak dia, anak dia x jawab cal..pandai pulak carik saya tanya dekat mana..bila nk balik..

    Apa saya buat semua x kena..ni nk dok serumah?..mmg menanges hari² lah jawabnya..
    Perlu ke saya teruskan..

    BalasPadam
  55. Saya baru je kawin 2bulan...suami keje offshore tp sejak kawin sampai skang dia masih blum naik kapal lagi...mungkin dlm seminggu lg dia akan start keje...sbg pasangan baru kawin, kami mmg blum mampul ada rumah sndiri..tp kami plan nak sewa rumah dan stay sndiri...alhamdulillah kluarga mertua xde halangan...lgpun mereka jenis educated (mil cikgu dan fil lecturer) , jadi minded mereka lain sikit...dan adik2 ipar sy smua masih study jd agak ramai dlm 1rumah...sy pun xrasa bersalah kalau suami dan sy stay sndiri...tp sy terfikir, dlm islam kan suami perlu utamakan ibu berbanding isteri...sy terbaca komen kat sini yg berkira bila mil nak stay sekali..mil tu pulak ibu tunggal...well, xkesian ke dgn org tua? Xkan xleh bertimbang rasa...nak suami ikut ckp kita dan tinggalkan ibunya sorang2? Sy faham sgt sbb mak sy pun ibu tunggal...xsanggup rasanya nak biarkan ibu sorang diri...jadi sesiapa yg ada mil ibu tunggal tu, jgn la pentingkan diri sndiri sgt...syurga isteri ada pd suami...tp syurga suami adalah ibunya

    BalasPadam
  56. Saya baru je kawin 2bulan...suami keje offshore tp sejak kawin sampai skang dia masih blum naik kapal lagi...mungkin dlm seminggu lg dia akan start keje...sbg pasangan baru kawin, kami mmg blum mampul ada rumah sndiri..tp kami plan nak sewa rumah dan stay sndiri...alhamdulillah kluarga mertua xde halangan...lgpun mereka jenis educated (mil cikgu dan fil lecturer) , jadi minded mereka lain sikit...dan adik2 ipar sy smua masih study jd agak ramai dlm 1rumah...sy pun xrasa bersalah kalau suami dan sy stay sndiri...tp sy terfikir, dlm islam kan suami perlu utamakan ibu berbanding isteri...sy terbaca komen kat sini yg berkira bila mil nak stay sekali..mil tu pulak ibu tunggal...well, xkesian ke dgn org tua? Xkan xleh bertimbang rasa...nak suami ikut ckp kita dan tinggalkan ibunya sorang2? Sy faham sgt sbb mak sy pun ibu tunggal...xsanggup rasanya nak biarkan ibu sorang diri...jadi sesiapa yg ada mil ibu tunggal tu, jgn la pentingkan diri sndiri sgt...syurga isteri ada pd suami...tp syurga suami adalah ibunya

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya pun mula2 fikir mcm tu dan duduk dgn mentua sebab faktor kesian. Tapi dah masuk 9 bulan kahwen saya jadi sangat stress sbb MIL saya suka compare anak2 & menantu2 dia dan puji anak bongsu kesayangan dan menantu bongsu dia je. Suami saya pun kena kutuk sekali. Mula2 mmg ok kita boleh bantu kerja rumah tp lama kelamaan kita akan rasa sgt stress sbb hidup tak ada privacy dan rumah tu asyik ramai je org keluar masuk. Kita boleh duduk dekat tapi biarlah rumah berasingan.

      Padam
  57. Suka bc tip sis...
    Tp sy pernah rasa tgl dgn mak mertua.. Dri sy mula2 kawen..dlm 1bln sy kahwin, sy pregnant...Memg serba xkena...buat itu salah, buat ini salah...Lps tu mak mertua suka plk bw mulut pd ank2 yg lain, sepupu, sedara mara psl sy.. Seksa jiwa batin sy.. Bila jumpa ngn sedara mara , n adk beradik husband sy, dorg memg pndng lain n sindir2 kt sy.. Husband sy plk memg die percaya ckp mak die je...pebenda yg berlaku waktu tu husband memg salahkan sy... Dh la husband pun wat perangai..da pompuan lain... Last2 sy dh xthn lg dgn situasi tu, sy amek keputusan tuk blk kg..alasan sy tuk bersalin di kg.. Waktu tu sy pregnant 7bln...
    Bila duk kg lega sgt hati sy... Sy tinggal kt kg smpi anak sy umur 1thn setengah.. Selama tu jgk la mak mertua tggl ngn husband sy.. Bila mak mertua sy kahwin lain, bru sy tggl dgn husband sy.. Skg sy dh ade ank kedua umur 2thun 10 bln.. Mak mertua sy dh bercerai n nk tggl dgn sy blk... Adoyaiiii... Risau plk takut kisah lama berulang...

    BalasPadam
  58. Sy bru 1thun 5bln kahwin..6bln khwin sy tgl dgn mertua..mmg mkn hati..suami pulak kerja laut..sy je tgal..sy suarakn nk sewa rumah sbb bkn suami x mmpu..tp mil n fil xbagi..diorg xfhm yg kita segan dr segi byk mnde..sy jd xnk blik rumah..mase sy byk di pjbt..kerja hbis pkul 5 sy g jln ke bndar pkul 7 bru blik umah...weekend plak sy slalu tipu sy kerja pdahal sy g bndar dan rehat di masjid tuk tidur..tgal rumah org xkan nk tidur tghari kn..itu blum msuk bab mlyn suami..kita nk msak tuk suami pun segan nk guna dpur org..sy nk msk ape2 pun xboleh..bab mlyn batin suami mmg xde mood..tutame bila kita jrg jumpa..pmintaan suami pun lbih kn..kita jd segan nk mndi byk kli..so mmg mnolak..tmbah abg ipar suka ketuk bilik..nk pgil husbnd duk luar..sy mmg xbhgia..hri2 bergaduh..sy nekad nk dduk rmh lain..bab brg dpur mmg suami tgug..mil suka ajak suami g psry bli brg..mlampau2 smgu 3 4 ratus..bil lg suami...adik ipar suka tdo aircond bil 400..smp nafkah sy suami xbg.. bila myewa xbg..sy mohon kuates..alhamdulillah dpt..fil n mil mmg msm muka..tp sy nekad..sy xksh klu fil n mil da tua sgt nk jge..tp mslh muda lg n ipar duai rmi kt umah tu..bila sy pndh igt kn elok la..skali dia mgacau pulak slalu sruh husbnd blik bugkus lauk kt hsbnd..smp sy xbole nk msk..bila hsbnd xda dyorg xbg sy dduk kuates..sy rimas sgt..dan skrg sy bru lpas bslin..sbuk pulak ke ank sy..sy bosan sgt..dyorg buat cm sy org bodoh..

    BalasPadam
  59. Hai....isu yang menarik....sy pun mengalami perkara yg sama....skrg sudah hampir 4tahun kawin n sy masih tgl bersama MIL.....seksanya rasa...Allah je yg tahu....MIL sy ni x suka kalau balik kg sy....kg sy di utara tanah air n sy tgl di selatan tanah air....biasanya balik kg sy masa ujung tahun n hari raya puasa je....bila balik semula ke selatan ni mula la MIL buat perangai...xbercakap...x nak makan sama2....mengata pasal sy kat jiran n anak2 buah suami....mmg terseksa....nampak mcm sy ni jahat sgt.....ikut hati ank melawan jer tapi fikirkan suami n 2 my MIL so kena taat gak la....suami pula mmg xnak pindah keluar....konon nak jaga mak....tapi MIL macam mmg x suka sy duduk sini.....sy xde fikir jalan lain dah kecuali cerai.....penat la hari2 nangis...makan hati sendiri xde yang peduli....ipar duai semua kerja bagus....suami sy ni dipaksa gembala lembu...bila ipar duai balik setiap minggu mesti dipuji kelangit....sy ni dipijak ketanah.....tahun lepas sy buat keputusan utk berhenti kerja n sambung belajar sepenuh masa n duduk kat kolej....puas hati....dua minggu sekali baru balik....tapi 2 pun MIL masih xpuas hati....setiap kali sy balik mest ada yg xkena......geram sy....suami pun lgsg xnak dengar cakap sy....lgsg xnak berbincang....ego....hanya dia yang betul....susah hidup dengan keluarga yang ego tinggi n rasa dia sempurna.....sy nekad....mungkin ini jalan terbaik dalam hidup sy.....sy nak cerai.....

    BalasPadam
  60. Salam...saya pun ada masalah juga...pd awal perkhwnn sy duduk asing..masa tu bagai syurga...tapi lepas beranak dan suami dpt kerja kat kg...sy mula duduk dgn mak mertua...hati berbelah bahagi...yg sy kesalkan..perbincgan dgn suami utk berpindah tu takde..sbb msa tu kan sy berpantang..tak nympat nak bincg apa apa...tuptup berpindahla kami...niat nak duduk drumah sendiri terkubur...agak penat dduk dgn mertua..makan kena jaga...makan pun nak lgkap seharian..anak pun sy tak dpt nak didik ikut cara saya...entahla..smpai bila sy boleh bertahan utk berkorban..hanya mampu berdoa..bersihkan hati...apa apa pun..sy kena ikhlas kan hati..

    BalasPadam
  61. Salam. Ramainyeee facing situation like mine. Sy almost 4 bulan berkahwin. Stay dgn mertua. Before kahwin, asben cakap nak stay dgn mak dia dlm 2 to 3 months je sebab nak jaga hati. Then right after kahwin, asben cakap stay setahun. Lepas raye nanti baru cari rumah sendiri. Tapi, sejak akhir2 ni sy perasan bila cakap soal rumah je asben akan pusing2 cite. Then baru2 ni sy tanye directly, lepas raya jadi pindah kan? Tau tak dia cakap ape? Hmm tak sure lagi, tak cukup bajet katenye. Mertua sy ok tapi macam awak cakaplah, tiada kebebasan. Dlm rumah ni ade 2 adik ipar lelaki, sorg dh kawin. Semua stay 1 bumbung. Nak pergi dapur kene bertudung, pergi bilik air pn cmtu jugak sebab bilik kami bukan master bedroom. Sejak kahwin tk pernah lgsg dpt masak utk asben. Semua MIL yg buat. Baru nak sentuh dapur, dia dah buat dulu. Semua jadi terbatas. Nak keluar pn susah, adik2 ipar asyik nak follow. Tkde privacy lgsg. Biljk tidur pulak, pantang tk berkunci, mesti ade yg menjengah tetibe. Kalau kunci pun, ade je yg ketuk. Nak mintak itu lah ini lah. Ade je bendenye. Kalau nak beli barang makanan bawak balik pun susah. Nanti kalau beli sikit, ade yg kecik hati. Seriously sangat susah. Kdg2 rase nak menangis je. Especially bab pergerakan terbatas dlm rumah.24 7 kene jaga aurat. Bilik berkurung dlm bilik je, adik ipar kate sy asyik melekat dgn suami. Sy tk boleh la stay dlm situasi macam ni. Mak sy kt kg asyik bertanye bile nak duduk rumah sendiri? Sebab die pn teringin nak pergi rumah anak menantu. Sedare mara pn asyik bertanye. Sy perlukan life rumahtangga yg bebas, yg normal.

    BalasPadam
  62. udah hampir 5 tahun tinggal bersama ortu yang cerewet bukan main, rasanya ingin punya rumah tinggal bersama istri dan anak ,bersama ortu tiap hari makan ati mulu semua serba salah saya kasihan sama istri saya cuman di anggap sebagai pembantu, ya allah berikan reskimu yg banyak agar kami bisa beli rumah

    BalasPadam
  63. Xde bagus mana pon tggl serumah ngn mentua ni.byk komen negatif jek. mcm2 masalah.kalau ada mak mentua yg da jd balu/janda tinggal sorg pon anak menantu boleh je duk dekat2 cthnya tinggal satu Taman dgn mil, asalkan bukan SERUMAH.ari2 balik le umah mak mentua utk jenguk dia

    BalasPadam
  64. saya dh tinggal dengan ayah mertua 6 bulan +++..sepanjang saya kahwin semua kerja rumah dia suruh saya buat,,basuh baju masak kemas rumah semua la..anak2 (perempuan) dia x bagi buat kerja..bila husband saya bising kakak2 n adik dia x buat kerja semua mengharapkan saya, ayah dia akan ckp "anak2 perempuan abah x boleh buat kerja rumah". Abah x suka anak2 perempuan abah buat kerja rumah. Then husband saya tanya "SSS (saya la tuh) bukan perempuan ka, blh plak suruh buat kerja rumah". Pastu dia balas "itu isteri KKK(husband), ikut suka la nak didik cara mcm mana pun tp kena ingat kamu semua duduk d rumah abah so kena ikut cara abah"..Kdg2 penat kita kemas rumah senang2 ja diorang selerakkan balik..Dah tu klu buat air utk suami, x tanya ayah mertua dia akan terasa..Klu nk kluar rumah x tegur dia pn dia kata kita x hormat dia..niat mmg nk sewa je tp eko still x stabil..x tahu nak luahkan kt sapa..sedih + menderita..org kata dok dengan mak mertua lagi terseksa compared to ayah mertua tp bagi saya sama jer..ayah mertua tu x abis2 touching..apa yg saya buat semua x kena..selalu bising sy x buat sarapan padahal sy bangun pergi kerja pkul 5.30 pagi, kadang2 penat nk bangun lebih awal sedangkan anak dia kerja pukul 12 tgh hari x plak dia bising buat x buat sarapan..bila hubby bisiing dia akan ulang ayt yang sama.."anak2 perempuan abah x boleh buat kerja"". Bilik baju anak2 perempuan semua ayah mertua yang kemas. Kdg2 ayah mertua suruh sy kemas..tekanan la penat kerja penat jaga hati ayah mertua..sedih..rasa mcm nk balik dok ngn mak abah di kampung..mak abah sendiri pn x pernah seksa kita mcm tu..then selalu kena hina ngn ayah mertua yang saya ni org kampung..

    BalasPadam
  65. saya dh tinggal dengan ayah mertua 6 bulan +++..sepanjang saya kahwin semua kerja rumah dia suruh saya buat,,basuh baju masak kemas rumah semua la..anak2 (perempuan) dia x bagi buat kerja..bila husband saya bising kakak2 n adik dia x buat kerja semua mengharapkan saya, ayah dia akan ckp "anak2 perempuan abah x boleh buat kerja rumah". Abah x suka anak2 perempuan abah buat kerja rumah. Then husband saya tanya "SSS (saya la tuh) bukan perempuan ka, blh plak suruh buat kerja rumah". Pastu dia balas "itu isteri KKK(husband), ikut suka la nak didik cara mcm mana pun tp kena ingat kamu semua duduk d rumah abah so kena ikut cara abah"..Kdg2 penat kita kemas rumah senang2 ja diorang selerakkan balik..Dah tu klu buat air utk suami, x tanya ayah mertua dia akan terasa..Klu nk kluar rumah x tegur dia pn dia kata kita x hormat dia..niat mmg nk sewa je tp eko still x stabil..x tahu nak luahkan kt sapa..sedih + menderita..org kata dok dengan mak mertua lagi terseksa compared to ayah mertua tp bagi saya sama jer..ayah mertua tu x abis2 touching..apa yg saya buat semua x kena..selalu bising sy x buat sarapan padahal sy bangun pergi kerja pkul 5.30 pagi, kadang2 penat nk bangun lebih awal sedangkan anak dia kerja pukul 12 tgh hari x plak dia bising buat x buat sarapan..bila hubby bisiing dia akan ulang ayt yang sama.."anak2 perempuan abah x boleh buat kerja"". Bilik baju anak2 perempuan semua ayah mertua yang kemas. Kdg2 ayah mertua suruh sy kemas..tekanan la penat kerja penat jaga hati ayah mertua..sedih..rasa mcm nk balik dok ngn mak abah di kampung..mak abah sendiri pn x pernah seksa kita mcm tu..then selalu kena hina ngn ayah mertua yang saya ni org kampung..

    BalasPadam
  66. Sy plak dah setahun berkahwin... sy memang kena paksa duduk d rumah mertua...rumah suami...
    Masalah yg dihadapi oleh isteri yg kena tinggal rumah suami,rumah tempat suami dan adik beradik dia membesar adlah:

    -kita sebagai ipar tiada hak untuk buat rumah tu mcm rumah sendiri.
    ..apa yg sy rasa selama setahun ni amat menyeksakan... takde bilik tetap untuk kita letak barang kita... buku ke,baju....asyik berpindah randah je... kita tuan rumah,tp kita takde bilik tetap....setiap kali ipar duai 10 beradik tu balik, sy kena berpindah bilik ,masuk bilik sempit.... diorang pergi,kita pon pindah masuk bilik lain plak.. alahai seksanya...Suami kerja x kerja.... duit xde lah nak buat bilik utk kite...

    -tiada hak nak deco²,alih² perabot.
    ...biasa la...umah orang,mana boleh sesuka hati nak sentuh...walaupun kita dah diiktiraf sebagai tuan rumah tu, masih lg tiada hak nk sentuh.... mmg la adik beradik dia x tinggal di rumah tu, tp barang adik beradik dia bersepah kat rumah tu..buku zaman sekolah,baju laa...kita mana ada hak nk alih semua brg² tu letak dlm bilik stor ke ape...menyemak je mata tgk... tp dlm hati mmg xboleh nak anggap tu rumah sendiri..anggap menumpang 100% sampai dh bertekad nak runtuh kan rumah tu, buat rumah baru...guna duit sdri... memandangkan suami x reti nk fikir keselesaan isteri,terpaksa fikir sendiri.....Bukan tak bersyukur dpt tempat berteduh, tapi suami tu,kena la ada rasa nk upgrade keselesaan family..ni tak, rela tgk isteri berangkut barang tiap² kali adik beradik dia balik..langsung x fikir....

    Aku adalah Tuan rumah yg tiada hak.

    BalasPadam
  67. Askum.sy dh 10 thn tggal dgn mertua..sbb suami ingin mjaga ibu ayahnya.Yg mjadi masalahnya adalah..mak mertua saya adalah sgt pemalas. Bg saya mak mertua saya adalah seorg ibu paling pemalas yg saya pernah jumpa atas muka bumi. Ini diakui oleh suami dan kakak2 ipar saya juga yg mengatakn yg mak mereka mmg seorang yg pemalas.Tp apakn daya..baik buruk wanita itu tetap ibu yg melahirkn mereka. Tp yg mnjadi mangsa adalah saya yg terpaksa mngadapnya hari2. Bayangkan sejak berkahwin dgn saya suami saya lebih suka makan makanan masakan saya berbanding ibunya. Ini kerana menurut suami saya ibunya x pernah memasak makanan kegemarannya. X pernah melayan kerenah anak2 nak makan itu ini sewaktu mereka kecil. Keadaan rmh plk tunggang terbalik..ibu mereka mmg malas mengemas rmh dari mereka kecil. Hari raya mereka pulak x pernah disambut dgn masakan2 istimewa seorg ibu..kuih raya lg la x ada. Keadaan rmh masa raya atau x raya sama saja..bersepah. Mak mertua saya kaki tidur..pagi ptg siang mlm waktunya hanya dipenuhi dgn tidur..Ini diakui sendiri oleh kakak2 ipar saya sndiri..dulu sblm berkahwin kakak2 ipar la yg uruskn rmh. Slps kakak ipar berkahwin tggal la suami saya dgn ibu ayahnya. Suami saya adalah anak bongsu. Sblm suami berkahwin dg saya kakak2 ipar la yg dtg menyiapkn rmh klu nak raya. Slps suami berkahwin dgn saya semuanya lepas ke bahu saya..sampai bila la saya nak kena hadapi semua ini..kdg2 saya dgn suami bergaduh hanya kerana sikap malas ibu mertua. Semua mngharapkn kita lakukn utknya..dari memasak, mbasuh, mengemas rmh smpila mngemas bilik sndiri pun mgharapkn saya dn suami dn kakak2 ipar dtg kemaskn..saya tertekan. Bg saya klu mmg dh x larat sbb dh tua atau sakit terlantar saya x kisah..tp ini tgn kaki semua masih blh bergerak blh berjln tp suka mengarah org lain. Dmpikan nak sapu bilik sendiri pun suruh anak menantu buat..saya tension sgt2...tlgla..apa nak buat. Kami sbnrnya dh beli rmh sndiri. Tp nak ajak suami pindah rasa bersalah sbb suami nak jaga ibu ayahnya..tambahan pula ayah mertua dh nyanyuk.saya x nak suami jd ank derhaka. Utk pengetahuan semua..saya tiada masalah mnjaga ayah mertua yg nyanyuk.saya lebih rela jaga 10 org tua yg nyanyuk mcm ayah mertua berbanding org malas mcm ibu mertua..6 Allah...tabahkn lah hatiku mghadapi ujian daripadaMu..amin.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sama mcm perangai mil sy..cerewat..bossy..ego
      mmg sengsara sy..mak sy pun x pernah buat sy mcm tu..hari2 nangis igt mak..tp sy rahsiakn pd keluarga sy..demi rumahtangga sy
      Dia buat sy mcm org gaji dia..mmg sy sentiasa berdoa ..moga hari yg bhgia akan tiba untuk sy..

      Padam
  68. Sy sekarang hdup menumpang dengan family sendiri. Kadang rasa tk ada privasi sendiri wlupun dh berkahwin..selagi sy menumpanh sy sabar. Ada masaalah sy dengan suami sndiri .tk perlu sy nk crita kat family.

    BalasPadam
  69. Sy sekarang hdup menumpang dengan family sendiri. Kadang rasa tk ada privasi sendiri wlupun dh berkahwin..selagi sy menumpanh sy sabar. Ada masaalah sy dengan suami sndiri .tk perlu sy nk crita kat family.

    BalasPadam
  70. Sy sudah 5 thn tinggal ngn mertua...memang sengsara..
    Semua dia aturkan hidup sy..baju sy pun dia nak sibuk...suka curi masuk bilik saya..xde privacy..
    Dia buat sy mcm org gaji..sbb sy asal dr kg..dia org berada
    Tp sy sekarang kuat kan hati2..tak mau menangis lagi..ape yg dia suruh sy x buat..lawan secara diam.

    BalasPadam