BFF

Assalamualaikum warga blogger!!..


This is my first time baby step writing and involve in my blog (2009) called

“BEFABULOUSFOREVER”…

I love FASHION..

I love KIMORA Business..

I love BEAUTY and HEALTH Conscious..

I love WRITING..

I love ADVENTURE life..

And…

I love MEET new People!!

for me They are so FABULOUS!!!..

Full figured women can be FABULOUS and feel good about doing anything and everything to look FABULOUS and stay that way FOREVER..

Arrrrrghhhh!!!... im going 41 years young this years!! But never mind age truly is just a number. So mind set always

“BEFABULOUSFOREVER”..

BFF - ANNIVERSARY

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

MY HUBBY BIRTHDAY

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

BFF - MYSELF BIRTHDAY

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

BFF - MY PRECIOUS ELDER SON

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

BFF - MY PRECIOUS SECOND DOTTER

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

BFF - MY PRECIOUS 3RD BABY

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers

BFF - MY PRECIOUS 4TH BABY

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers

Selasa, 8 Mac 2016

BFF- MY PREGGY STORY (PART 2)

ALHAMDULILLAH

AFTER 7 MONTHS WAITING


As u all know, kak oya preggy now..
Dah 2 months now.. Alhamdulillah syukur after 7 months tunggu, siapa lah yang tidak happy bila dapat good news ni..as for me it's the most happiest thing ever.. Anugerah Allah yang terindah sampai yang tak terkata..eh tetiba nak sebak masa tulis ni..huhu.. ini kerana kak oya rasa sangat bersyukur dan sangat-sangat happy disebabkan myself dengar sendiri dari mulut-mulut makcik bawang bercakap dekat kak oya , whether I can still preggy or not..Wei makcik sedih kot dengar macam tu. Sebab masa ketika itu kak oya dah berumur 35, they expect kak oya cannot mengandung..huhu..
Che ta umuq 40 pun boleh sahaja mengandung tau..
Hey u all cannot judge like that macam tuhan plak kan, korang ni..
But alhamdulilah syukur kehadratNYA, kak oya check dengan sendirinya menggunakan urine test, alhamdulilah ada dua line..Yeayyy..Suka sangat alhamdulilah..Incik suami sangat-sangat lah happy bila dapat tahu resultnya positif. Kak oya membuat test sendiri dekat toilet Pam Minyak Shell, disebabkan tidak sabar unutk tahu result, kerana simptom-simptom kehamilan dapat kak oya sydah dapat rasakan. Hari yang sama selepas test ujian itu positif, kak oya directly terus ke KKM seksyen 19, shah alam untuk membuka buku ibu-ibu mengandung..:)
So kak oya hendak share sikit about my journey of being preggy ni. Kali ini kak oya hendak bercerita pasal alahan. Kak oya ingatkan anak yang ke 3 ni kurang la alahan kak oya, akan tetapi sangkaan kak oya sangat meleset sama sekali.
Mak kata mungkin pasal jarak 9 tahun kak oya mengandung buatkan kak oya ounya morning sikness memang lagi teruk. 
Kak oya ada satu masalah masa mengandung ni.actually the symptom is the same from the previous.
Kak oya mempunyai air liur yang banyak dan akan kena selalu meludah je 24/7 untuk buang air liur ni. Sampai naik lenguh dah mulut kak oya ni.
Tak boleh nak telan. Sebab air liur ni rasa pahit semacam je.
Kalau kumpul lama-lama dalam mulut ni kan end up kak oya akan rasa loya nak muntah.
Plastic memang ke mana sahaja di bawa 24/7. Incik suami memang sudah standby belikan satu pek beg plastic orang meniaga tu.
So ke mana-mana sahaja wajib bawak. Kalau terlupa bawak memang menggagau la cari plastic untuk nak meludah. Sebabnya air liur tu senantiasa keluar macam air paip for sure penuh dengan sendirinya.
Puas dah tanya orang and google. Semua cakap takde petua nak hilang. Harung je la.
Harap-harap tak ada la berterusan sampai ke bersalin nanti.
Kalau nak bagi tak meludah kene makan sumtink. Tu pun makanan yang last kak oya memang tak boleh nak telan. Kak oya akan ludahkan.
Disebabkan tekak ni rasa pahit sebab air liur tu. kak oya ada habit suka minum air manis.
Memang kalau tak dapat minum air manis tu rasa tak sedap je.
Air masak tak dapat nak telan sangat,. Rasa payau je bila lalu kat tekak ni.
Risau memang risau asyik minum air manis je.
Kadang-kadang jelous tengok orang bila dia minum air masak dengan banyak masa preggy.
Apakan daya tekak kak oya tak boleh langsung hendak terima. Bukan sahaja-sahaja buat.
Kalau boleh minum air masak pun sikit je. Tak boleh minum banyak-banyak. Sebab confirm akan muntah balik.
Disebabkan tak tahan dengan alahan yang kak oya alami, maka, macam biasa kak oya akan buat research di internet…kak oya google macam-macam keywords –> “tips mengurangkan alahan”, “petua kurangkan loya mengandung”, “tips hilangkan loya hamil”, “how to lessen morning sickness” etc etc etc. Banyak jugak pendapat dan tips yang kak oya minta dari mommies yang banyak pengalaman. And, kak oya cuba buat mana yang termampu. But, too bad. Hampir kesemuanya seolah-olah tak menjadik. So, apa yang kak oya buat sekarang ni, hanyalah bersabar. Doa banyak-banyak supaya ALLAH SWT bagi kekuatan untuk kak oya hadapi cabaran.
Dulu kalau pergi mana - mana orang akan pelik tengok kak oya sentiasa bawa bekas air liur tu... setiap 5 minit buang air liur... kekadang kat opis tu mula mula kawan pun geli juga lama-lama dorang tak heran... kekadang nak sembahyang pun susah... sampai kak oya sentiasa nangis... kekadang nak cakap ngan orang pun susah... diaorang pun heran jarang ada alahan air liur ni...kak oya kata kak oya ni istimewa hehehheeh... insan terpilih untuk menerima dugaan ni...

Antara yang kak oya tak boleh makan :

  • -      makanan yang masam-masam
  • -      makan yang berminyak
  • -      makanan yang ada perisa tambahan
  • -      milk based pun kurang
  • -      kak oya tak boleh bau org masak tumis-tumis for sure muntah!!
  • -      Even air masak pun kak oya tak boleh telan..huhu

    Sepanjang tempoh awal kehamilan kak oya, kak oya telah mengalami kemengantukkan yang amat sangat.. tak sangka pulak itu antara tanda-tanda kehamilan, time lunch je pasti kak oya akan melelapkan mata disurau opis J. Balik kerja saja, pukul 9 malam pasti sudah berada di atas katil. Bila nak balik kampung incik suami JB, makanya selama 4 jam kak oya akan tidur tanpa teman incik suami..sian kat dia..huhu ..sorry sangat-sangat sayang. Walau kak oya cuba tahan mata dari tido, pasti kak oya akan kalah! Mata tetap sangat mengantuk..air liur yang banyak sering kali berkait rapat dengan loya (mabuk hamil) dan muntah-muntah yang teruk (hyperemesis gravidarum). Ini biasa berlaku dalam masa tiga bulan pertama kehamilan. Kita tidak tahu dengan tepat apakah yang menyebabkan keadaan ini. Walaupun ianya tidak membahayakan , ia boleh jadi sukar untuk ditangani dan anda bole jadi stress kerana. Anda mungkin mendapati anda tidak mahu terus menelan air liur ini kerana ini akan menyebabkan anda loya. Anda mungkin terpaksa meludah air liur ke dalam sinki atau kertas tisu. Juika anda menghasilkan banyak air lir, kuloit disekeliling mulut anda juga boleh jadi pedih. Anda mungkin juga dapati keadaan ini tidak begitu teruk pada waktu malam, tetapi sesetengahnya wanita boleh terjaga dari tidur kerana terlalu banyak air liur meleleh. Biasanya, air liur yang berlebihan ini mula berkurangan pada akhir trimester pertama. Pada ketika ini, mabuk hamil juga akan berhenti. Jika anda mengalami mabuk yang teruk, anda mungkin terus menghasilkan banyak air liur sehingga kira-kira minggu ke 20 kehamilan. Malangnya, bagi sesetengah wanita, perkara ini berterusan sehinggalah mereka bersalin. Tidak ada sebarang rawatan tertentu bagi keadaan ini, tetapi anda mungkin boleh mencuba kaedah berikut.
·        Menghisap buah lemon atau limau nipis atau menghidu beberapa titik minyak pati lemon atau limau nipis yang dititikkan pada kertas tisu
·         Menggunakan pembersih mulut yang selamat digunakan semasa hamil
·         Menghisap gula-gula pudina atau mengunyah gula2 getah berpudina.
·         Menghisap kiub ais yang berflavour. (bancuh kan pelbagai2 flavour ikut citarasa korg yea).
Anda juga boleh mencuba tip-tip untuk mengurangkan mabuk hamil yang boleh jadi berguna untuk menangani masalah ini.
Jika anda menghasilkan terlalu banyak air liur sehingga mengganggu aktiviti harian anda atau mengganggu tidur, jumpalah doktor. Ada rawatan perubatan yang boleh membantu anda.
Rawatan alternatif seperti kiropraktik atau homeopati mungkin dapat membantu anda, walaupun tidak banyak bukti yang menunjukkan ianya berkesan. Pastikan anda berjumpa dengan pengamal yang berkelayakan dan berdaftar dengan organisasi profesional. Anda boleh menyemak Direktori A-Z Terapi Alternatif untuk maklumat lanjut. 

·         A bit info mengenai kejadian baby:
EMBRIO
Sekarang panjang embrio dalam 1.25cm, saiz sebiji kacang kuda, dan ia mempunyai jari tangan dan jari kaki yang sangat jelas, namun berselaput. Ia seakan-akan biji kacang yang melompat-lompat, memecut dan berhenti, kemudian memecut semula. Hati bayi terus mengeluarkan jumlah sel darah merah yang banyak sementara menunggu sumsum mengambil alih peranan ini. Minggu kelapan menandakan permulaan tahap perkembangan yang amat giat. Antara minggu ini dan minggu ke 20 bayi anda membesar dengan pantas, dan bahagian tubuh badan yang terbentuk semasa minggu-minggu pertama kehidupannya (seperti jantung dan otak) mula berkembang dan menjadi lebih khusus dan rumit. Pada masa ini, gigi dan lelangit sedang membentuk, manakala telinga terus berkembang. Kulit fetus amat nipis dan saluran darah jelas ternampak.
Anda sekarang berada dalam keadaan geliang-geliut trimester pertama, dimana ramai wanita merungut tentang ketidakselesaan dan sakit-sakit. Anda mingkin tidak menahan muntah kerana mengalami mabuk hamil yang diakibatkan sebahagiannya oleh hormon-hormon kehamilan dalam badan anda. Anda mungkin terasa hendak membuang air kecil lebih kerap daripada biasa. Ini disebabkan oleh uterus and yang berkembang menekan pundi kencing anda. Hormone juga menjejaskan imbangan cecair dalam badan anda. Semua ini akan berkurangan apabila kehamilan anda berlanjutan.
Senaman adalah baik bagi anda. Rujuklah bahagian kecergasan untuk mengetahui apakah bentuk senaman yang selamat ketika hamil.

·         Nota : Pakar-pakar menyatakan bahawa setiap bayi berkembang secara berlainan-walaupun semasa dalam kandungan. Laman-laman dibahagian ini bertujuan untuk meberi maklumat umum mengenai perkembangan fetus dalam rahim

TrulyMadlyDeeply
BeFabulousForever
~ By Oya Rahman~




Tiada ulasan:

Catat Ulasan