BFF

Assalamualaikum warga blogger!!..


This is my first time baby step writing and involve in my blog (2009) called

“BEFABULOUSFOREVER”…

I love FASHION..

I love KIMORA Business..

I love BEAUTY and HEALTH Conscious..

I love WRITING..

I love ADVENTURE life..

And…

I love MEET new People!!

for me They are so FABULOUS!!!..

Full figured women can be FABULOUS and feel good about doing anything and everything to look FABULOUS and stay that way FOREVER..

Arrrrrghhhh!!!... im going 41 years young this years!! But never mind age truly is just a number. So mind set always

“BEFABULOUSFOREVER”..

BFF - ANNIVERSARY

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

MY HUBBY BIRTHDAY

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

BFF - MYSELF BIRTHDAY

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

BFF - MY PRECIOUS ELDER SON

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

BFF - MY PRECIOUS SECOND DOTTER

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

BFF - MY PRECIOUS 3RD BABY

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers

BFF - MY PRECIOUS 4TH BABY

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers

Jumaat, 10 Mac 2017

BFF - DEAR DIARY ( Part One )


Dear Diary,

A few days ni aku sangat-sangat kecewa dengan sikap-sikap manusia yang perangai macam TEEETTT.. sorry sangat , i feel like so frustrated seriously. Disini sahaja lah tempat yang dapat aku explain kenapa aku kecewa dengan manusia-manusia yang tidak tahu menjaga hati dan perasaan orang. Mereka hanya tahu terus menghukum seseorang tanpa usul periksa terlebih dahulu. Sanggup smash orang, yang kononnya rasa diri tu amat hebat.
WHO DO YOU THINK YOU'RE?? Simply-simply prejudge orang..



Kepada manusia-manusia seangkatan dengan golongan tersebut. Di sini saya sarankan, jangan la suka-suka smash orang in PUBLIC, kita tak tahu apa-apa langsung or benda tu kalau kita rasa untuk diri kita sekalipun, kita boleh whatsaap or message personally bukan?? Tanya sahih-sahih adakah betul benda itu ditujukan kepada kita. Selami hati orang dahulu sebelum kita suka-suka nak smash orang yang ANDA rasa berunsur nasihatlah bagi ANDA, nasihat yang ANDA tulis tu bagi orang?? orang terasa tak? Apa yang ANDA tulis?? Serupa juga dengan ANDA kenapa nak terasa??? Sebabnya kita semua ni manusia bukan robot, punya hati, punya perasaan dan punya akal , yang Allah S.W.T bagi. 




Disini aku nak elaborate supaya orang faham kenapa aku sangat-sangat tak suka dengan manusia-manusia sebegini.

Kepada manusia-manusia sebegini ANDA sedar tak?? Cara yang ANDA tulis bagi ANDA ia adalah berunsur nasihat tetapi bagi aku, tidak sama sekali, ia sangat mengguris perasaan aku sendiri.. It hurt me a lot!!



Kenapa ya? ANDA perlu pertikaikan quotes yang aku share di IG aku sendiri?? This is my IG, my privacy, suka hati aku lah nak upload or share apa-apa pun yang aku suka. Kenapa plak hati itu ada je yang tak kena?? Tak boleh tengok orang senang. Kalau berbulu jangan lah baca or tengok, just scroll je laju-laju. Habis selesai masalah. Lepas tu nak terasa plak dengan apa yang orang share. Pandai plak kan nak terasa. ANDA ada perasaan plak?? ANDA buat tak ada plak rasa bersalah apa-apa or tak terfikir pulak perasaan orang lain?? Tak respect plak jika aku terasa kan. Pernah terfikir??? Tidak bukan?? So aku ada hak, dan ANDA juga ada hak, so diri sendiri dan yang DIATAS sahaja tahu apa sebenar                            didalam hati masing-masing. So tak perlu nak tunjuk ANDA tu golongan dewa-dewa nak nasihat orang




suka-suka. Dah lah tak tahu bijik butir cerita yang sahih-sahih, ada hati nak smash orang. Aku memang dah tak ada respect orang macam ANDA. Dulu aku ada sikit segan dengan ANDA, tetapi tidak sekarang, sorry to say who are u?? simply-simply nak prejudge? Are u the good person and a good friend?? No u are not!!

Aku tak ada rasa pun quote-quote yang aku share tu untuk memperli-perli orang. Ini semua untuk Self Reminder , Self Motivation untuk diri aku sendiri, sebab aku tahu aku seorang manusia yang tidak sempurna langsung. Aku mengaku aku bukan orang yang baik-baik macam ANDA. Tetapi aku tak hipokrit, dan tak reti bermuka-muka depan lain belakang lain. ANDA menceroboh suka-suka dekat IG seseorang dengan niat untuk NASIHAT la kononnnya TAPI secara hakikat sebenarnya, ANDA telah mengaibkan orang dan memperbesar-besarkan cerita yang yang ANDA tidak ada bahan BUKTI kesahihan bahawa quotes-quotes yang aku share tu ada kena mengena dengan hidup ANDA. Sedangkan ianya GLOBAL quotes, SELF REMINDER quotes or MOTIVATION quotes untuk diri aku sendiri. Adakah ANDA terasa, mungkin ANDA ada buat silap dekat aku?? Y must ANDA terasa?? IG aku seperti orang-orang lain juga, ada share gambar family, share aktiviti harian,share  quotes-quotes, share online business and etc.

Pelik sungguh dengan manusia sebegini. Please check back IG ANDA. Adakah ANDA tidak share sebarang QUOTES?? or SELF REMINDER?? Kalau tidak ada..Mungkin ANDA ni NABI or WALI-WALI kot.. Itu sebab apa yang orang share or post kt wall orang lain, ANDA plak nak TERASA. Dah kenapa?? Hati tu cuba check balik. Hati aku memang hitam tak macam ANDA yang senantiasa rasa diri tu amat perfect. Salah orang nampak saja, U, Urself?? nampak? nampak?? tidak bukan!! Jangan salah orang aja ANDA nampak ok, Nextime,..BERTANYA. Kita ni orang MELAYU ada ADAB, jangan suka-suka nak SMASH or NASIHAT orang in PUBLIC, yang kononnya ANDA tidak pernah ada MASALAH dalam hidup ANDA. Dan masalah tersebut tidak pernah MENGHANTUI hidup ANDA. Eh kamon la, we are human being..Kalau tidak ada, WAH! hebat betul. ANDA ni seorang manusia yang sama level dengan para NABI-NABI, WALI-WALI dan sewaktu dengannya. Something wrong somewhere la kan. Itu sebab apa yang orang share or post kat wall orang lain, ANDA plak terasa. Kenapa?? Check balik hati tu.. Aku tak kata hati aku baik..cuma tak suka orang cakap tak serupa bikin. Aku memang sangat-sangat tak faham, pe'el segelintir manusia-manusia sebegini yang hanya nampak salah orang lain rather than nampak salah sendiri, seperti pepatah melayu berbunyi "KUMAN DISEBERANG LAUT NAMPAK.. GAJAH SEBESAR-BESAR TIDAK ANDA TIDAK PERASAN". OMYGUCCI!!!


ANDA perlu tahu status di IG aku ada tertera "TRACK OF MY SELFIE", so terpulang la aku nak share apa kan. Is non of your business. ANDA tidak ada hak nak menceroboh di IG aku!! Tiba-tiba ANDA nak melenting tak tentu pasal dan ANDA rasa kena batang hidung ANDA sendiri..kesian-kesian..ANDA tidak rasa ketidakpuasan hati dekat dalam diri ANDA, apabila seseorang mengSHARE apa sahaja di WALLnya SENDIRI.. Pelik bukan..Aishhhh. Perlu ke ANDA menceroboh wall aku dengan kata-kata yang KONONnya ANDA rasa berunsur NASIHAT?? sila baca semula berKALI-KALI apa yang ANDA tulis. Wah dengan GAH dan lantang nya CONFIDENT!! ANDA mengatakan aku itu, ini!!! Macam diri ANDA bagus-bagus je. ANDA rasa quotes yang aku upload ini diTUJUkan kepada ANDA dan sewaktu dengannya ke??. Sepatutnya ANDA tiada hak untuk komen dengan kata-kata bagi aku ia sangat-sangat HARSH!!
Tetapi bagi ANDA kata-kata anda berunsur NASIHAT?? ANDA rasa ANDA hebat dan sungguh lantang sekali untuk sound orang?? Cuba ambik balik cermin panjang, cermin balik diri ANDA. Kalau ANDA manusia yang baik, ANDA tidak akan berbuat demikian walau apa pun. ANDA boleh aja direct message or whatsapp kan??

Tetapi ...
ANDA tidak berbuat demikian kenapa????ANDA rasa seolah-olah yang aku ni dah membuat KESILAPAN YANG SANGAT-SANGAT BESAR dengan mengUPLOAD quotes-quotes yang berbaukan KEPERLIAN...??? which is ANDA tidak pasti sama sekali dan tidak selidik terlebih dahulu... hmmmm aku memang tidak sangka sama sekali cepat sungguh ANDA prejudge dan terus menghukum aku terjelepok sampai macam tu sekali??? sedih sangat-sangat!! Quotes yang aku selalu upload memang tiada kaitan dengan sesiapa pun or ditujukan kepada makhluk-makhluk yang hidup mahupun yang dah mati.. 

Tepuk dada, tanya hati, sambil tangan didada mata memandang syiling memikirkan kenapa ada perasaan hasad dengki or judgemental kaw-kaw bahawa..oooo aku salah, aku silap, aku teruk, aku ada penyakit jiwa, aku dibayangi bayang-bayang sendiri..ANDA siapa??siapa??? tuhan??? 

Just imagine sebelum nak hentam, just put yourself in other people shoes and selami, jangan suka suki ANDA hentam kromok orang tanpa mengetahui cerita sebenarnya dari akar umbi. sedap tangan je nak tulis kan!! Jangan rasa diri kita MULIA sangat nak sound-sound orang. Jangan senantiasa ada perasaan yang ANDA rasa ANDA tu cukup-cukup PERFECT dimata orang. Kalau ANDA seorang yang baik dan ada akal fikiran yang waras ANDA tidak akan serang orang dengan cara begitu, dan ANDA tidak akan memBLOCK or setting PRIVACY di IG ANDA. Mungkin aku tidak layak berKAWAN dengan golongan-golongan MULIA TAHAP DEWA seperti ANDA. Aku punya jenis tidak akan memblock-block orang waima aku BENCI orang tersebut unless kalau dia dah melampau nak meniru apa yang kita nak buat. cth: orang post ni..dia post ni..orang tulis ni dia tiru jugak..

Disini aku nak bagi penerangan point-point penerangan kes yang ANDA maksudkan dari hati aku sendiri mengenai manusia-manusia seperti ANDA:

  • so tau plak ANDA terasa??? Bila perbuatan dan tingkah laku ANDA dan sewaktu dengannya aku sendiri terasa ada ANDA terfikir?? 
  • incik suami selalu sangat nasihat, jangan nak sibuk jaga hati orang sangat, end up orang ada jaga hati dan perasaan u ke?? salah sendiri tak nampak nak salah kan u jugak..u tgk la nanti..see??? masin mulut incik suami..terang-terang incik suami dah nampak benda ni akan timbul.. tengok-tengok betul-betul jadi..hmmm sigh
  • nak tanya sebelum ANDA SOUND orang in PUBLIC!!!! ANDA ni dah tahu cerita sesahih-sahih, bijik butir cerita dari A-Z tak???
  • ANDA ni punya HATI?????? AKU?????? ROBOT???? tak ada HATI, tidak boleh TERASA perbuatan ANDA dan yang sewaktu dengannya. pandai plak nak TERASA.
  • kenapa mesti terasa until now masih tertanya-tanya sedangkan tiada mentioned NAMA sesiapa pun kan. Sebabnya ia terlalu GLOBAL sangat. ANDA sound dengan lantangnya, lepas tu BLOCK??? So cuba fikir sedalam-dalamnya siapa yang berMASALAH??


Allah nak tunjuk awal-awal dan terang-terang dengan siapa aku patut AVOID dan selamatkan diri untuk berKAWAN dari orang-orang tak mendatangkan FAEDAH.. Ini semua nak dijadikan PENYEBAB sahaja. Aku sangat-sangat berSYUKUR dan percaya mungkin ada hikmah disebaliknya dan ada manisnya di penghujung nanti. INSYALLAH. Allah sebenarnya dah banyak nak tolong kita, tetapi kita ni EGO..bila dah kena SMASH baru nak sedar..huhu
Moral of the story for MYSELF nextime tak perlu nak baik sangat dengan orang. Bila dah terkena baru padan muka AKU!! Rambut sama hitam hati lain-lain ok..yang dah berubah ke arah berHIJAB pun belum tentu baik..Fikir-fikirkan..Sunting-suntingkan..Ada aku kesah dengan kau!!! Memang tiada maaf orang-orang macam ni, yang senantiasa rasa diri itu PERFECT ,tiada DOSA, yang rasa diri tu MAKSUM. Thats it for now!! Fullstop!! NIL!!






Your Sincerely,

TRULYMADLYDEEPLY

BefabulosForever
~by Oya Rahman~  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan